Master in communicatie voor ontwikkeling
Malmö University
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Malmö, Zweden
Talen
Engels
Studieformaat
Afstand leren
Duur
2 jaar
Tempo
Deeltijd
Collegegeld
SEK 135.000 / per course *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
02 Sep 2024
* volledig collegegeld
Invoering
Communicatie voor ontwikkeling is een interdisciplinair gebied van studie en praktijk, waarin studies over cultuur, communicatie en ontwikkeling worden gecombineerd en geïntegreerd met praktisch veldwerk. Het onderzoekt het gebruik van communicatie - zowel als een hulpmiddel als een manier om processen van sociale verandering te articuleren - binnen de context van globalisering.
In dit programma, waar de studievorm bevorderlijk is voor de inhoud van de cursus, ligt de vooruitgang in het groepsdynamische proces en in de cursussen zelf. Het multidisciplinaire karakter van het onderwerp betekent dat dezelfde inhoud diepgaande kennis moet bieden voor studenten met verschillende achtergronden. Een belangrijk punt van deze pedagogische benadering is het samenbrengen van verschillende ervaringen. De groepsdiversiteit moet studenten in staat stellen hun kennis van hun eigen major te verdiepen en een voldoende overzicht te krijgen op basis van de academische achtergronden en praktische ervaringen van andere studenten. Dit stelt hen in staat om zowel interdisciplinair als transcultureel te werken in hun toekomstige beroepen.
Organisatie
Communicatie voor ontwikkeling is een deeltijds studieprogramma. De vorm van studie is een combinatie van live seminars en communicatie op het web. De seminars (2-3 dagen) zijn verplicht en bestaan uit lezingen, discussies en workshops. Voor buitenlandse studenten die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, is het mogelijk om de seminars online te volgen. Tussen de seminars door voeren de studenten opdrachten individueel en in groepen uit.
In dit programma, waar de studievorm bevorderlijk is voor de inhoud van de cursus, ligt de vooruitgang in het groepsdynamische proces en in de cursussen zelf. Het multidisciplinaire karakter van het onderwerp betekent dat dezelfde inhoud diepgaande kennis moet bieden voor studenten met verschillende achtergronden. Een belangrijk punt van deze pedagogische benadering is het samenbrengen van verschillende ervaringen. De groepsdiversiteit moet studenten in staat stellen hun kennis van hun eigen major te verdiepen en een voldoende overzicht te krijgen op basis van de academische achtergronden en praktische ervaringen van andere studenten. Dit stelt hen in staat om zowel interdisciplinair als transcultureel te werken in hun toekomstige beroepen.
Er is een duidelijke evolutie in de loop van het programma, binnen het specifieke onderwerp "Communicatie voor ontwikkeling". In het eerste jaar krijgen studenten een uitgebreid overzicht van de globalisering en een systematische inventaris van het hele veld. In het tweede jaar volgen studenten gespecialiseerde cursussen die eindigen met een onafhankelijk project dat zich concentreert op een van de subgebieden van het veld.
Leerresultaten
Kennis en begrip
Na het voltooien van het programma toont de student:
- een begrip van de sociale en culturele gevolgen van globaliseringsprocessen door middel van een diepgaande studie van specifieke casestudies van communicatie voor ontwikkeling / sociale verandering in hun lokale, regionale en mondiale context,
- diepgaande kennis van verschillende methoden - van analyse van teksten tot etnografie en actieonderzoek - bezig met analyse van communicatie, leerprocessen / pedagogie en culturele omstandigheden. Deze methoden omvatten bijvoorbeeld postkoloniale perspectieven op theorie en identiteitsvorming,
- kennis van belangrijke theoretische onderdelen in communicatie en culturele studies (zoals participatieve communicatie, semiotiek en discoursanalyse) en hun integratie met en praktische toepassing in communicatie voor ontwikkelingsprocessen,
- inzicht in internationale ontwikkelingssamenwerking en haar belangrijkste spelers op multi-, bi- en unilaterale actiegebieden, evenals het vermogen om de huidige ontwikkelingstrends, hun bemiddeling (ingebed in een verscheidenheid van strategisch discours en communicatie) en praktische toepassing te analyseren en
- inzicht in verschillende van de volgende generieke thema's.
- Bestuur, burgerschap en het publieke domein
- Media- en conflict- / vredescommunicatie
- Identiteitspolitiek en sociale bewegingen
- Gezondheid, milieu en duurzame ontwikkeling
- Kunst, cultureel erfgoed en sociale verandering
Vaardigheden en bekwaamheid
Na het voltooien van het programma toont de student:
- vermogen om kennis te integreren en om complexe fenomenen en situaties op het gebied van Communicatie voor Ontwikkeling te analyseren, evalueren en verwerken, zelfs met beperkte toegang tot informatie,
- het vermogen om media en culturele artefacten onafhankelijk te analyseren en het belang van media en cultuur - inclusief nieuwe informatie- en communicatietechnologie - te verwoorden voor wereldwijde ontwikkeling en sociale verandering,
- vaardigheid om communicatieve programma's te evalueren vanuit een globaal en lokaal ontwikkelingsperspectief, en om deze analyse onder moeilijke omstandigheden en met weinig middelen in de praktijk om te zetten,
- het vermogen om zelfstandig onderzoeksvragen te identificeren en te formuleren, en om met behulp van adequate methoden gekwalificeerde opdrachten binnen bepaalde tijdspaden uit te voeren en uit te voeren,
- vermogen om zowel gegevens als ervaring die de student zelf heeft verzameld wetenschappelijk te analyseren en praktisch te implementeren,
- mogelijkheid om geavanceerde kritische bronanalyse te gebruiken bij het verzamelen van gegevens, met name op internet,
- vermogen om, zowel mondeling als schriftelijk, zijn / haar conclusies duidelijk te presenteren en te bespreken, evenals de kennis en argumentatie die de basis hiervan vormen in dialoog met verschillende groepen, en
- dergelijke vaardigheden die vereist zijn om deel te nemen aan onderzoeks- of ontwikkelingswerk of om te werken in andere gekwalificeerde beroepen op het gebied van communicatie voor ontwikkeling.
Kritieke vaardigheden en aanpak
Na het voltooien van het programma toont de student:
- vermogen om te oordelen op het gebied van communicatie voor ontwikkeling, rekening houdend met relevante wetenschappelijke, maatschappelijke en ethische aspecten, en een bewustzijn te tonen van ethische aspecten in verband met onderzoek en ontwikkeling,
- inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van onderzoek, de rol ervan in de samenleving en de verantwoordelijkheid van mensen voor het gebruik ervan,
- vermogen om kritisch te reflecteren op de verschillende delen van het communicatieproces en zijn / haar eigen rol als communicator of bemiddelaar,
- vermogen voor grensoverschrijdende samenwerking en interculturele dialoog, en bijgevolg kritische zelfreflectie van zijn / haar eigen achtergrond en machtspositie, inclusief reflectie op ethische kwesties in verband met zijn / haar werk, en
- vermogen om zijn / haar eigen behoefte aan verdere kennis te identificeren en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn / haar eigen leren.
perspectieven
Gender, etniciteit / migratie verzadigen de hele opleiding, maar onderscheiden zich vooral in de vakken Media, Globalisering en Ontwikkeling en Communicatie, Media en Cultuuranalyse. Wat het milieuperspectief betreft, legt Communication for Development de nadruk op lokale initiatieven en participatie op basisniveau om duurzame ontwikkeling te bereiken.
Toelatingseisen
- De graad van bachelor of gelijkwaardig.
- Het equivalent van Engelse cursus B op de Zweedse middelbare school.
toelatingen
leerplan
Wat je zult leren
De kernvakken van het eerste jaar trianguleren concepten van internationale ontwikkeling door zich bezig te houden met trefwoorden als globalisering, cultuur, participatie of mediatisering.
Virtueel groepswerk, korte beoordelingsopdrachten en langere essays en presentaties helpen studenten om vooruitgang te boeken in de cursus, contact te maken met hun medestudenten en verschillende op activiteiten gebaseerde leerformaten te verkennen.
Individuele feedback van het ComDev-team en langere onderwijsseminaries en workshops ronden de klaservaring voor studenten af.
Het tweede jaar bestaat uit een praktische, bloggebaseerde ICT4D-module, een cursus onderzoeksmethodologie en een scriptiecursus. ComDev moedigt studenten aan empirisch veldwerk uit te voeren, na te denken over hun praktijk en alternatieve formats te verkennen als aanvulling op hun MA-studieprojecten.
Kortom, ComDev bevordert teamwerk en faciliteert de uitwisseling van kennis en diverse perspectieven tussen studenten.
Het is ook mogelijk om nog een jaar voltijdstudie toe te voegen aan de tweejarige deeltijdopleiding door cursussen te volgen over communicatieplanning, een optionele stage en een uitgebreid scriptieproductieproject.
Organisatie
Communicatie voor Ontwikkeling is een halftijdse opleiding. De studievorm is een combinatie van live seminars en webgebaseerde communicatie. De seminars, die twee tot drie dagen duren, zijn verplicht en bestaan uit lezingen, discussies en workshops. Voor buitenlandse studenten die fysiek niet aanwezig kunnen zijn, is het mogelijk om de seminars online te volgen. Tussen de seminaries door voeren de studenten individueel en in groepen opdrachten uit.
In dit programma, waar de studievorm ernaar streeft bevorderlijk te zijn voor de cursusinhoud, ligt de voortgang zowel in het groepsdynamische proces als in de cursussen zelf. Het multidisciplinaire karakter van het vak betekent dat dezelfde inhoud diepgaande kennis moet opleveren voor studenten met verschillende achtergronden. Een groot voordeel van deze pedagogische aanpak is dat het verschillende ervaringen samenbrengt.
Door aandacht voor groepsdiversiteit kunnen studenten hun kennis van hun hoofdvak verdiepen en voldoende overzicht krijgen over het onderwerp op basis van de academische achtergronden en praktijkervaringen van andere studenten. Dit zal hen in staat stellen om zowel interdisciplinair als transcultureel te werken, ongeacht hun toekomstige beroep.
Kwesties als geslacht, etniciteit en migratie verzadigen het hele programma, maar krijgen vooral de nadruk in de cursussen Media, Globalisering en Ontwikkeling en Communicatie, Media- en Cultuuranalyse. Wat de milieuperspectieven betreft, legt het programma de nadruk op lokale initiatieven en participatie op basisniveau dat gericht is op het bereiken van duurzame ontwikkeling.
Er is een duidelijke evolutie in de loop van het programma, binnen het domein van communicatie voor ontwikkeling. In het eerste jaar krijgen studenten een uitgebreid overzicht van de mondialisering en een systematische inventarisatie van het hele vakgebied. In het tweede jaar volgen studenten gespecialiseerde cursussen voordat ze een zelfstandig project voltooien dat zich concentreert op een van de deelgebieden van het vakgebied.
Inhoud
Herfst 2024 - Semester 1
- Media, globalisering en ontwikkeling (KK620C), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2025 - Semester 2
- Communicatie, cultuur en mediaanalyse (KK621C), 15 studiepunten, verplicht
Herfst 2025 - Semester 3
- Mediastrategieën en -methodologieën (KK629A), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2026 - Semester 4
- Communicatie voor ontwikkeling: graadproject (KK624D), 15 studiepunten, verplicht
Programma resultaat
Kennis en begrip
Om het masterdiploma Communicatie voor Ontwikkeling te behalen, moet de student aantonen
- Inzicht in de sociale en culturele gevolgen van mondialiseringsprocessen door middel van een diepgaande studie van specifieke casestudies van communicatie voor ontwikkeling/sociale verandering in hun lokale, regionale en mondiale context
- Diepgaande kennis van een verscheidenheid aan methoden - van analyse van teksten tot etnografie en actieonderzoek - waarbij gebruik wordt gemaakt van analyses van communicatie, leerprocessen / pedagogie en culturele omstandigheden. Deze methoden omvatten onderwerpen als postkoloniale perspectieven op theorie en identiteitsvorming
- Kennis van belangrijke theoriegebieden in communicatie- en cultuurstudies (zoals participatieve communicatie, semiotiek en discoursanalyse), en hun integratie met en praktische toepassing in communicatie voor ontwikkelingsprocessen
- Een goed begrip van de internationale ontwikkelingssamenwerking en haar belangrijkste spelers op multilaterale, bilaterale en unilaterale actiegebieden, evenals het vermogen om de huidige trends in de ontwikkeling, hun bemiddeling (ingebed in een verscheidenheid aan strategische discours en communicatie) en praktische toepassing te analyseren
- Inzicht in verschillende van de volgende generieke thema's: bestuur, burgerschap en de publieke sfeer; media en conflict-/vredescommunicatie; identiteitspolitiek en sociale bewegingen; gezondheid, milieu en duurzame ontwikkeling; en kunst, cultureel erfgoed en sociale verandering
Competenties en vaardigheden
Om het masterdiploma Communicatie voor Ontwikkeling te behalen, moet de student aantonen:
- Het vermogen om kennis te integreren en complexe verschijnselen en situaties op het gebied van communicatie te analyseren, evalueren en aan te pakken voor ontwikkeling, zelfs met beperkte toegang tot informatie
- Het vermogen om media en culturele artefacten onafhankelijk te analyseren en het belang van media en cultuur - inclusief nieuwe informatie- en communicatietechnologie - voor mondiale ontwikkeling en sociale verandering te verwoorden
- De vaardigheid om communicatieve programma's te evalueren vanuit een mondiaal en lokaal ontwikkelingsperspectief, en om deze analyse in de praktijk om te kunnen zetten wanneer ze worden geconfronteerd met moeilijke omstandigheden met weinig middelen
- Het vermogen om zelfstandig onderzoeksvragen te identificeren en te formuleren, om gekwalificeerde opdrachten binnen een gegeven tijdsbestek te plannen en, met behulp van adequate methoden, uit te voeren
- Het vermogen om door de student verzamelde gegevens en ervaringen zowel wetenschappelijk te analyseren als praktisch te implementeren
- De mogelijkheid om geavanceerde kritische bronanalyse te gebruiken bij het verzamelen van gegevens, vooral online
- Het vermogen om, zowel mondeling als schriftelijk, hun conclusies duidelijk te presenteren en te bespreken, evenals de kennis en argumentatie die aan deze conclusies ten grondslag liggen in dialoog met verschillende groepen
- De vaardigheden die nodig zijn om deel te nemen aan onderzoeks- of ontwikkelingswerk, of om te werken in andere gekwalificeerde beroepen op het gebied van communicatie voor ontwikkeling
Evaluatie en aanpak
Om het masterdiploma Communicatie voor Ontwikkeling te behalen, moet de student aantonen:
- Vermogen om oordelen te vellen op het gebied van Communicatie voor Ontwikkeling, waarbij rekening wordt gehouden met relevante wetenschappelijke, maatschappelijke en ethische aspecten, en om blijk te geven van bewustzijn van ethische aspecten van onderzoeks- en ontwikkelingswerk
- Inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van onderzoek, de rol ervan in de samenleving en de verantwoordelijkheid van mensen voor het gebruik ervan
- Vermogen om kritisch te reflecteren op de verschillende onderdelen van het communicatieproces en zijn/haar rol als communicator of bemiddelaar
- Capaciteit voor grensoverschrijdende samenwerking en interculturele dialoog, en bijgevolg kritische zelfreflectie over zijn/haar achtergrond en machtspositie, inclusief reflectie op ethische kwesties over zijn/haar werk
- Vermogen om zijn/haar eigen behoefte aan verdere kennis te identificeren en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn/haar leerproces