Master in e-commerce en marktplaats - online
INESDI Business School
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Online
Talen
Spaans
Studieformaat
Afstand leren
Duur
12 maanden
Tempo
Deeltijd
Collegegeld
EUR 7.200
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
Invoering
Dat het koopgedrag is veranderd is een feit. Sinds het begin van de COVID-19-crisis is de versnelling van de digitalisering bij consumenten flink gegroeid. Er zijn velen die hun afwijzing van drukte in fysieke ruimtes hebben getoond en hun aankopen liever online doen. Zelfs sociale groepen die tot twee jaar geleden - vóór COVID 19 - elektronische handel vanuit een voorzichtig en zelfs onwillig prisma bekeken - generaties zoals de Silent of Baby Boomers - hebben een transformatie in hun consumptiegewoonten in gang gezet van offline naar online, en zijn momenteel een van de het meest actieve publiek dat voor het eerst bepaalde voordelen van elektronische handel erkent: onder andere directheid, comfort of bruikbaarheid die het naast elkaar bestaan met het traditionele bedrijfsleven doen schudden in sectoren zoals de detailhandel.
In landen als Spanje zal het aantal eCommerce-gebruikers naar verwachting met 25% groeien tot 35 miljoen gebruikers in 2024. Momenteel koopt meer dan 60% van de Spaanse bevolking online, waarvan 40% met hun smartphone. Zeer voordelige gegevens voor e-commerce in Spanje, die samen met het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië de landen markeren met de beste resultaten op het gebied van elektronisch kopen.
E-commerce is gedemocratiseerd en bedrijven en organisaties die er niet aan zijn aangepast, zullen het moeilijk hebben om vooruit te komen als ze niet meegroeien met het publiek. Binnen dit geweldige ecosysteem van online winkelen verschijnt een tweede deel: de Marktplaats - de grote onbekende in de digitale verkoopstrategie van talloze merken die, na het fenomeen van de pandemie, met kracht zijn gekomen om te blijven en ervan uit te gaan dat de merken - in hun verkoop- en commerciële strategie - nieuwe kanalen om te verkennen om de consument tevreden te stellen.
Op deze manier is de huidige e-commercestrategie heel duidelijk - de inval van merken door hun operatie in hun eigen kanaal van web e-commerce, evenals de selectie van de Marktplaats en / of e-retailers waar het bedrijf zich wil positioneren afhankelijk van de markt(en) van actie, het te volgen bedrijfsmodel (B2C, B2B) en het merkimago. Daarom moeten marketingteams en bedrijfsmanagement hand in hand gaan - nu, meer dan ooit - voor het digitale verkoopsucces van het bedrijf. Het is op dit punt dat de huidige managers van het fysieke verkooppunt (GPV) zich moeten aanpassen aan de functies en varianten van het digitale kanaal; Trademarketingteams voegen vaardigheden samen met traditionele marketinggebieden, en binnen deze cocktail van veranderingen die worden ervaren in de richting van de transformatie van digitale detailhandel, verschijnen nieuwe cijfers in werkprocessen, zoals die rond de rol e-commercemanagers - getraind om niet alleen service verlenen afhankelijk van het e-commerce web, marktplaats of andere soorten digitale verkoopactiviteiten zoals dropshipping - maar ook om zich te specialiseren in prijscontrole, voorraadbeheer en logistiek, onder andere gedetailleerde functies.
titratie
De Master in E-commerce en Marketplace is ontstaan uit de unie van Inesdi en de UPC.
Enerzijds is Inesdi Digital Business School een businessschool die opleidingsprogramma's aanbiedt op het gebied van digitalisering, innovatie en technologie, met een speciale focus op de impact op het bedrijfsleven. Afgezien van de constante actualisering van de inhoud, volgens de nieuwe trends in de omgeving, heeft Inesdi een onderwijzend personeel dat opvalt door zijn brede en bewezen ervaring in de gebieden waarin zij hun modules geven.
Aan de andere kant, de Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), gevestigd in Barcelona, werd opgericht in 1971 en is sindsdien een van de toonaangevende polytechnische universiteiten in Europa geworden. Het is een openbare instelling voor onderzoek en hoger onderwijs op het gebied van techniek, architectuur, wetenschap en technologie.
Daarom zullen studenten, zodra het programma is voltooid, het volgende verkrijgen:
- Een eigen titel van Inesdi Digital Business School
- Een eigen diploma erkend door de UPC, als aan de eisen van de universiteit is voldaan aan het einde van het programma
toelatingen
leerplan
De Inesdi Master in E-commerce en Marktplaats is gestructureerd in 10 modules van elk 5ECTS (125 uur totaal studentenwerk), plus een eindmasterproject van 10ECTS (250 uur studentenwerk). Elk van de modules duurt één maand en wordt asynchroon uitgevoerd, dat wil zeggen dat studenten één module per maand voltooien.
Module/onderwerp | ECTS |
Merkactivatie en creatie van de online business | 5 |
Technologische oplossingen om web-e-commerce te creëren | 5 |
Marktplaatsbeheer | 5 |
Inkoopbeheer, prijzen en inkoop-UX | 5 |
Performance Marketing: betaalmiddelen en juridische aspecten van e-commerce | 5 |
Marketing in Marketplace: betaalmethoden en het ecosysteem ervan | 5 |
Analyse in e-commerce | 5 |
Dropshipping en catalogusoptimalisatie | 5 |
Klantenservice, logistiek en verzendbeheer | 5 |
Loyaliteit en integratie van Marketing Automation | 5 |
inhoud
Module 1. Merkactivatie en creatie van de online business
objectief
Laat de leerlingen kennismaken met wat elektronische handel is, hoe het ecosysteem voor online verkoop is samengesteld en hoe een merk kan worden ontwikkeld in verschillende omgevingen, waaronder online, om de gebruiker centraal te stellen, of ook wel gebruiker in het centrum genoemd. Van de online winkel tot het uitstapje naar Marketplace, waarbij digitale marketing wordt gebruikt als bron van merkbekendheid en verkoopsucces.
De student ontwikkelt het perspectief van online ondernemen vanuit de internationalisering van de dienstverlening. U zult begrijpen dat het creëren en beheren van e-commerce niet langer wordt gezien vanuit een nationale en/of regionale benadering, zoals het offline gebeurt – en hoe het verkooppunt online is veranderd – naast het weten wat nodig is voor merkactivatie. Om dit te doen, zal de student zich verdiepen in het creëren van een merk vanaf het begin: hoe het merkimago van een nieuwe e-commerce moet worden aangepast aan een internationaal publiek; webbruikbaarheid door webdesign; mogelijke betalingsmethoden, en het kennen van de combinaties tussen het ontwikkelen van een bedrijfsmodel gericht op e-commerce op het web, versus het betreden van Marketplace – en hoe dit is gekoppeld aan het digitale marketingplan gericht op verkoop.
inhoud
- Inleiding tot de digitale omgeving en elektronische handel
- Elektronische handel als kans voor internationalisering
- Digitalisering van het verkooppunt
- Bedrijfsmodellen in elektronische handel: e-commerce en marktplaats
- Betaalmethoden en juridische aspecten in elektronische handel
- Branding: hoe het merk online te activeren (logo, grafische identificatie en grafische taal)
- Verkoopconversietrechters (Gebruikersreis en het Sales Marketing Plan)
Module 2. Technologische oplossingen om web-e-commerce te creëren
objectief
In deze module leert de student vanaf het begin zijn eigen web-e-commerce te creëren; Om dit te doen, zal het Shopify e-commerceplatform als referentie worden genomen, waardoor de student - vanuit een praktische benadering - samen met de leraar kan leren hoe hij verschillende modules van zijn website kan maken, evenals het beheer en de contractering van fundamentele programma's. voor automatisering van processen en databeheer, zoals - servers, cms, erp en crm. De student zal gemakkelijk alle technologische onderdelen begrijpen die een e-commerce moet hebben – zowel qua ontwerp als creatie; naast het leren hoe u de activering en het beheer van bestellingen dagelijks kunt beheren, naast andere e-store-updates.
Vanuit een praktische aanpak, en met verschillende “cases” als referentie, zal de student kennismaken met het ecosysteem van andere e-commerceplatforms: Woocommerce en Prestashop.
inhoud
- Technologie in elektronische handel (server, cms, erp, crm)
- Soorten CMS en modules
- Creatie van een online winkel via het Shopify-platform (gratis versie)
- Andere opmerkelijke e-commerceplatforms (Woocommerce en Prestashop)
- UX/UI-ontwerp en CRO (hoe u een web-e-commerce creëert die is ontworpen met de klant in gedachten)
- mCommerce: mobiele app voor e-commerce
- Planning, beheer en dagelijks proces van web-e-commerce
Module 3. Marktplaatsbeheer
objectief
Zodra de student is gelokaliseerd – voor het creëren van een e-commerce – is niet alleen het creëren van de website mogelijk; De student leert verkopen op Marktplaats. Welke typologieën bestaan er, hoe elk van deze werkt (de meest opvallende op dit moment) volgens de regio, het te volgen bedrijfsmodel (B2B, B2C), evenals de verschillende opties volgens de verticale e-commercesector.
In deze module worden ook de technologische platforms bestudeerd waarmee u het uploaden van grote productcatalogi, het prijs- en aanbiedingsbeheer, de automatisering van productvermeldingen op verschillende marktplaatsen en op de website van het merk kunt automatiseren, naast het praktisch aanmaken van een account op Amazon. , zodat de student begrijpt hoe hij zich kan verdiepen in de marktplaatswereld binnen zijn online verkoop-commerciële strategie, naast hoe hij een geoptimaliseerde productfiche kan creëren. Opgemerkt moet worden dat de student stilzwijgend zal leren – niet alleen het Amazon-kanaal – maar ook Ebay en AliExpress als de grootste exponenten van het ecosysteem, met praktische en echte voorbeelden.
inhoud
- Marktplaatstypen (on-demand, SAAS, beheerd, gemeenschapsgestuurd, gedecentraliseerd)
- Marktplaats per sector, differentiatie en werkmethodiek
- Gratis account aanmaken via Amazon
- Het Retail Ready-productblad – op Amazon, Ebay en AliExpress
- SEO-optimalisatie en de sleutels tot het algoritme – op Amazon, Ebay en AliExpress
- De e-winkel op Marketplace – op Amazon, Ebay en AliExpress
- Integratietools en uploaden van catalogi in Marketplace (Lengow en Channable)
Module 4: Aankoopbeheer, prijzen en inkoop-UX
objectief
In deze module leert de student over commerciële activiteiten in de online business, afhankelijk van web-e-commerce, en toegang tot en onderhandeling op de marktplaats. Op dezelfde manier leert u over de verschillende bedrijfskosten die betrokken zijn bij het creëren en onderhouden van de verschillende digitale verkoopkanalen, en leert u ook hoe u de uiteindelijke adviesprijs berekent.
In dezelfde module wordt in detail uitgelegd hoe je kunt werken met de gebruikerservaring van de gebruiker via verschillende promoties, en met de berichten die het merk naar de gebruiker stuurt in de verschillende kanalen waar de communicatie plaatsvindt.
inhoud
- Inkoopmanagement als concurrentiestrategie
- Assortimentscontrole in e-commerce
- Prijzen en commerciële marge in de elektronische handel
- Promoties (jaarkalender)
- Hoe u de uiteindelijke adviesprijs in de elektronische handel kunt berekenen (kosten, inhoudingen en promoties)
- Ondernemerschap en publieke financiering voor e-commerce
- De startpagina en catalogus van een online winkel: Categorieën, Filters, Attributen
- De productpagina en het afrekenen vormen de sleutel tot de verkoop
Module 5. Performance Marketing: betaalmiddelen en juridische aspecten van e-commerce
objectief
Zodra de student perfect weet hoe hij de Marktplaats moet betreden en hoe hij zijn eigen web-e-commerce kan creëren; Het is tijd om de student te focussen op de hefbomen die digitale marketing biedt voor het verkoopsucces van het merk, via zijn website. Om dit te doen, zal deze module de gebieden van e-commercemarketing in zoekmachines, sociale netwerken, RTB en inkomende marketing uitleggen. De docent zal de verschillende disciplines laten zien die elk van deze kanalen biedt, altijd vanuit het perspectief van e-commerce; naast het opnemen van analyse-, meet- en rapportagetools die gespecialiseerd zijn in elektronische handel.
inhoud
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachinemarketing, toegepast op e-commerce
- Social Media Advertising, toegepast op e-commerce
- RTB & Geolocation Advertising (SSP, DSP-modellen), toegepast op e-commerce en drive-to-store
- Contentmarketing als aantrekkingskracht op het verkoopkanaal (Inbound Marketing)
- Strategieën om de omzet te verhogen en CRO in e-commerce
- Statistieken en KPI's in e-commerce
- Juridische aspecten van e-commerce-advertenties
Module 6. Marktplaatsmarketing: betaalmethoden en het ecosysteem ervan
objectief
Marketing gaat vooruit, en binnen deze vooruitgang hebben de Marktplaatsen al hun eigen advertentiesystemen. Hiervoor leert de student in deze module dat er voor hun strategie op de Marktplaats andere soorten reclame zijn die vergelijkbaar zijn met verkoop: adverteren in zoekmachines via Ebay Advertentie-, AliExpress-advertenties en Amazon Sponsored Ads-platforms.
Daarnaast word je ook getraind in de gedragsmatige weergave/programmatische optie die Amazon DSP heeft (uniek in de wereld, die het 100% gedragsdoel profileert); evenals het leren werken met Online Trade Marketing - toegepast op online retailers die dit toestaan (onder andere Carrefour, Auchan, ECI). Dit alles vanuit een praktische insteek. Daarnaast leren studenten werken met gespecialiseerde analyse- en rapportagetools op het gebied van marktplaatsen.
inhoud
- Zoekmachinemarketing in: Ebay-advertenties, AliExpress-advertenties, door Amazon gesponsorde advertenties
- Displaymarketing op Amazon DSP (domeintargeting; gedragsgegevens)
- Retail Advertising (El Corte Inglés, Carrefour, Primor, naast andere geselecteerde e-retailers)
- Belangenbehartiging en partnerprogramma's om de omzet te verhogen
Module 7: Analyse in elektronische handel
objectief
In deze module leert de student hoe hij KPI's kan instellen afhankelijk van de gebruikte marketingkanalen, budget en internationalisering. Naast het leren vanuit een praktische aanpak hoe je resultaten in web-e-commerce en Marketplace kunt analyseren, waarbij je als referentie de verschillende programma's/tools neemt die je in de klas tegenkomt en die beschikbaar zijn met gratis versies.
Op dezelfde manier leert u hoe u de ROAS in elektronische handel kunt berekenen, en zal de docent lesgeven over tools voor resultaatrapportage die gespecialiseerd zijn in elektronische handel, waardoor het voor leerlingen gemakkelijker wordt om de gegevens te bekijken.
inhoud
- Analysetools en -methodologieën in E-commerce Web (DCM-tool)
- Analysetools en -methodologieën in Marketplace (Sizmek-tool)
- web analyses
- hittekaarten
- Attributiemodellen volgens het activeringskanaal in e-commerce
- Hoe u de ROAS kunt berekenen in uw e-commerce marketingcampagnes
- Analyse van de winstgevendheid van advertentiecampagnes via E-commerce Web en Marketplace
- Meldsysteem. Interpretatie van resultaten in prestatiemarketing. (Trechter-tool)
Module 8. Dropshipping en catalogusoptimalisatie
objectief
Er zijn verschillende modaliteiten voor het implementeren van digitale bedrijfsmodellen; dropshipping - is een van de meest prominente voorbeelden.
In deze module leert de student hoe hij dit businessmodel kan creëren en beheren. En dan hoe u kunt werken aan e-commercemarketing - gericht op het creëren van winkels in zoekmachines (via Google Shopping, Microsoft Store, Yahoo Shop); en winkels op sociale netwerken (via Facebook Shop, Pinterest Shop en Instagram Shopping). Op deze manier leren de leerlingen, samen met de docent en op een praktische manier, hun website (met Shopify als referentie) te synchroniseren met sociale netwerken en zoekmachines, waardoor hun e-commercestrategie wordt versterkt in andere marketingalternatieven die beschikbaar zijn. wordt al gebruikt succes in de sector.
inhoud
- Dropshipping technieken en modellen
- Sociale handel via Facebook Shop, Instagram Shopping, Pinterest Shop (catalogus maken en synchroniseren)
- Commerce Zoeken via Google Shopping, Yahoo Shop, Microsoft Store (catalogus maken en synchroniseren)
- Live Stream Commerce (productplaatsing)
Module 9. Klantenservice, logistiek en verzendbeheer
objectief
Studenten wordt uitgelegd wat de optimale optie is - afhankelijk van de strategie (Ecommerce web/Marketplace), welke opties er zijn voor verzendbeheer; productopslag, productvoorraad en retourzendingen. Om dit te doen, zal worden gespecificeerd hoe er moet worden gewerkt, met welke punten rekening moet worden gehouden voor het succes van het proces en welke platforms momenteel het beste werken, afhankelijk van: regio, internationalisering, bedrijfssector, type product.
inhoud
- Klantenservice: reactietijden, verzending, verpakking, retourneren en juridische aspecten
- Bevoorrading in de elektronische handel en de relatie met leveranciers
- Logistiek en voorraadbeheer in het magazijn
- Beheer van zendingen, leveringsmethoden en after-sales service
- Voorraadbeheermodellen voor e-commerce en marktplaats
- Scheepsplatforms: opties afhankelijk van de internationalisering van de dienst en industrie
Module 10. Loyaliteit en integratie van marketingautomatisering
objectief
In deze module leert de student over de verschillende soorten mogelijke acties voor klantloyaliteit en -behoud.
Op dezelfde manier leer je op een praktische manier verschillende huidige tools kennen die gegevensbeheer voor loyaliteitsmarketingcampagnes mogelijk maken; Je kent de mechanismen zodat verlaten webkarren geen verloren omzet worden; en je leert werken met gebruikersloyaliteitsprogramma's via Marketplace, die resulteren in positieve reacties van andere gebruikers, met als doel het merk – en het/de product(en) – aanzien te verwerven bij de rest van de potentiële consumenten.
inhoud
- Loyaliteit, retentie en Customer Lifetime Value (LTV)
- Herhaalaankopen promoten via marketingautomatisering (Selligent Tool)
- Loyaliteitsprogramma's in Marketplace (Vine-programma)
- E-mailmarketingstrategie en databasesegmentatie (CRM)
- Hoe u het winkelwagentje in web-e-commerce kunt optimaliseren (Frizbit Tool)
TFM
Studenten moeten een mastereindproject bestaande uit een elektronisch handelsproject presenteren en verdedigen voor een tribunaal dat bestaat uit de programmadirecteur en leden van de faculteit, naast de academische docent.
Er wordt gewerkt in groepen, bestaande uit minimaal 4 en maximaal 5 studenten. Elke groep krijgt een tutor toegewezen die behoort tot de faculteit. Deze is verantwoordelijk voor het waarborgen van de juiste voortgang van het project, het begeleiden van de voortgang en het geven van voortdurende feedback.
Om het project uit te voeren, moet er tijdens de cursus een reeks deliverables worden gepresenteerd die op de door hem aangegeven data naar de docent worden gestuurd en die worden gecorrigeerd en teruggestuurd met de bijdragen die hij nodig acht voor de juiste voortgang van de cursus. project. .
De presentatie en verdediging van het eindproject voor een rechtbank door alle studenten in de groep is een essentiële voorwaarde om het cijfer voor deze sectie te behalen en de titel te behalen, aangezien de voltooiing van het project verplicht is. De presentatie zal plaatsvinden zodra de cursus is afgelopen, gedurende de komende 4 weken, en de datum wordt vastgesteld aan het begin van de cursus en zal niet worden verplaatst (behalve vanwege overmacht).
Carrièremogelijkheden
Na voltooiing van het programma zullen studenten worden uitgerust met een uniek carrièreprofiel dat hen voorbereidt op functies zoals:
- Directeur e-commerce
- E-commerce manager
- E-commerce assistent
- Eigenaar van e-commercebedrijf
- Marktplaatsbeheerder
- Marktplaats assistent
- Handelsmarketingmanager online
- GPV (verkooppuntmanager) online
- Prestatiemarketingmanager
- Prestatiemarketing assistent
- Specialist op het gebied van elektronische handel