Master in media- en communicatiewetenschappen: cultuur, collaboratieve media en creatieve industrieën
Malmö University
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Malmö, Zweden
Talen
Engels
Studieformaat
Afstand leren
Duur
1 - 2 Jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
SEK 130.000 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
02 Sep 2024
* Volledig collegegeld: 130000 SEK // twee jaar 330000 SEK
Invoering
Het gebied van de media is voortdurend in beweging. In de afgelopen tien jaar zijn de veranderingen snel gegaan en is er een nieuw medialandschap ontstaan dat niet alleen de consumenten, maar ook de makers en distributeurs van media voor altijd heeft veranderd. De digitale media van vandaag worden gekenmerkt door participatie en samenwerking; media werken volledig samen, zowel bij de productie als bij de consumptie, en dit is wat wordt bedoeld met de term 'collaboratieve media'.
Het tweejarige masterprogramma in Media and Communication Studies geeft je geavanceerde kennis van digitale media via praktische benaderingen in het veld. Je werkt creatief en op een exploratieve manier met verschillende soorten media en leert ze te evalueren vanuit een kritisch perspectief.
De unieke pedagogische aanpak
Het programma, dat webgebaseerd en voltijds is, maakt onderwijs wereldwijd beschikbaar voor studenten en biedt een unieke mix van leren op afstand en leren op de campus. De seminars zijn verplicht en je kunt ze bijwonen in Malmö of online. Deze aanpak maakt het mogelijk voor internationale studenten om zich in te schrijven in het programma zonder te verhuizen, wat leidt tot een divers en intercultureel studentencorps dat de mogelijkheden voor studenten vergroot om transnationale netwerken te vormen en te profiteren van internationale docenten.
Het programma wordt gehost op een online platform waar communicatie tussen studenten en docenten plaatsvindt en waar studentenprojecten worden geüpload. Aangezien het hoofdthema van het programma collaboratieve media is, laat deze pedagogische benadering ruimte voor experimenten en worden studenten aangemoedigd om collaboratieve media te gebruiken tijdens het leerproces.
toelatingen
leerplan
Wat je zult leren
Tijdens het programma ontwikkel je drie primaire vaardigheden: het vermogen om media en de impact ervan op de samenleving te analyseren en strategisch te benaderen; het vermogen om zowel methodologisch als systematisch met media en communicatie te werken; en de kennis die nodig is om mediateksten te produceren, zowel individueel als in samenwerking. Vergeleken met bachelorniveaus heeft dit geavanceerde programma een duidelijke focus op de ontwikkeling van strategische expertise, een vaardigheid die cruciaal is voor degenen die een professionele carrière in media en communicatie willen nastreven. Tijdens de opleiding verkrijg je bovendien een diepgaande kennis van de werking van de creatieve industrie.
Het programma is ontwikkeld naast en uitgevoerd in samenwerking met Media Evolution, een mediacluster met meer dan 350 aangesloten bedrijven gevestigd in Malmö. Dit vergemakkelijkt een cross-over tussen de academische en professionele wereld en stelt studenten in staat om tijdens hun studie vaardigheden op beide gebieden te ontwikkelen. Gedurende het programma krijg je de kans om verschillende internationale gastdocenten van universiteiten over de hele wereld te ontmoeten, wat de mondiale relevantie van het programma verder vergroot.
Het eerste en tweede jaar
Dit programma start elk herfstsemester met nieuwe studenten. Het eerste jaar richt zich op het onderzoeken van de belangrijkste thema's in communicatiestudies. De cursussen geven je ook een dieper inzicht in de hedendaagse creatieve industrie en de mogelijkheden van collaboratieve media. Het jaar eindigt met het schrijven van een masterscriptie (een jaar, 15 studiepunten). Tijdens het tweede jaar van de opleiding bestaat de mogelijkheid om een stagecursus te volgen. Je verdiept ook je kennis van activistische, strategische en ondernemende benaderingen van media, en je verwerft vaardigheden op het gebied van prototyping en visualisatie. Het programma eindigt met het schrijven van een tweede masterproef (15 studiepunten).
Organisatie
Het programma heeft tot doel de wetenschappelijke kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van media- en communicatiewetenschappen aanzienlijk te vergroten. Het programma is opgezet onder het bredere onderzoeksprofiel van Nieuwe Media, Publieke Sferen en Vormen van Expressie.
Het programma is ontworpen om studenten de vereiste vaardigheden te bieden voor het werken in media en communicatie en bereidt deelnemers voor op werk bij bedrijven, overheidsinstanties of organisaties die specifiek media en communicatie als hun belangrijkste werkterrein hebben en/of afhankelijk zijn van media en communicatie. om hun doelen te bereiken. Het programma geeft studenten ook de mogelijkheid om verdere studies in het veld voort te zetten.
Het programma omvat 120 studiepunten. Het is een hybride en wordt in het Engels gegeven. Na afronding van de opleiding heeft de student minimaal 60 studiepunten Media- en Communicatiewetenschappen behaald.
Inhoud
Herfst 2024 - Semester 1
- Media- en communicatiewetenschappen: sleutelthema's in media- en communicatiewetenschappen (KK640B), 15 studiepunten, verplicht
- Media- en communicatiestudies: onderzoeksmethoden en -methodologie (KK650A), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2025 - Semester 2
- Media- en communicatiestudies: inzicht in de creatieve industrie (KK641C), 15 studiepunten, verplicht
- Media- en communicatiestudies: collaboratieve media (KK642C), 15 studiepunten, verplicht
Herfst 2025 - Semester 3
- Media- en communicatiestudies: data en samenleving (KK654A), 15 studiepunten, verplicht
- Stage - Reflecteren op de eigen praktijk (KK651A), 15 studiepunten, keuzevak
- Media- en communicatiestudies: digitale technologieën, activisme en sociale bewegingen (KK652A), 15 studiepunten, keuzevak
Lente 2026 - Semester 4
- Media- en communicatiewetenschappen: masterscriptie (twee jaar) (KK653A), 30 studiepunten, verplicht
Carrièremogelijkheden
Na je afstuderen beschik je over de kwalificaties die nodig zijn om in media en communicatie te werken. De vaardigheden en kennis die je tijdens je studie ontwikkelt, zijn waardevol voor de snelgroeiende creatieve industrieën. Bedrijven, overheid en organisaties zijn andere mogelijke werkgevers omdat ze in hun bedrijf steeds afhankelijker worden van communicatie en media. Dit programma is voor degenen onder u die een actieve rol willen spelen in de ontwikkeling van het mediaveld. Het biedt ook een basis voor verdere postdoctorale studies.