Master of Arts in ontwikkelingsstudies

Algemeen

Beschrijving van opleiding

Het is gericht op het professionaliseren van degenen die al in ontwikkeling werken of anderen voor wie een e-learningprogramma geschikter lijkt. Het biedt een solide academische basis op het gebied van ontwikkelingsstudies.

Studenten leren over relevante theorieën die nodig zijn om kritisch te reflecteren op de huidige praktijken op het gebied van ontwikkelingshulp. Praktische competenties worden bevorderd door cursussen zoals projectplanning, monitoring en evaluatie. Academische competenties in onderzoeksmethoden en schrijfvaardigheid maken een vervolg in een wetenschappelijke carrière mogelijk.

Als gevolg van de diversiteit van de studenten, ligt de specifieke waarde van het programma in de mogelijkheid om internationale kwesties letterlijk te beoordelen door virtueel samen te leren met studenten van over de hele wereld.

Toelating

Vereisten

  • Bachelordiploma in sociale wetenschappen, geesteswetenschappen of andere gerelateerde velden
  • Engelse vaardigheidstest (bijv. TOEFL) of een bachelordiploma in het Engels
  • Ervaring in ontwikkelingssamenwerking

Tijdsspanne

  • 6 semesters (120 studiepunten)
  • Alleen in het zomersemester opnemen
  • Alleen e-learningmodules
  • Toepassing van oktober 2020 tot februari 2021
  • De cursussen starten in maart 2021
  • Taal Engels

Collegegeld

  • 1999, - EUR per semester
  • Studenten die zich inschrijven voor 2021 betalen slechts 999 voor de eerste twee semesters

Toepassing

De formele aanvraag start in oktober 2020. Schrijf naar Dr. Jill Philine Blau als je geïnteresseerd bent.

Inhoud

  • Theories of Development
  • Ontwikkelingsindustrie en legacy
  • Ontwikkeling van economie
  • Armoedeanalyse en sociale bescherming
  • Volksgezondheid in ontwikkelingslanden
  • Religie en ontwikkeling
  • Onderzoek naar vrede en conflicten
  • Methoden van empirisch sociaal onderzoek (kwalitatief en kwantitatief)
  • Academische schrijf- en presentatievaardigheden
  • Carrièreontwikkeling
  • Planning, beheer en evaluatie van ontwikkelingsprojecten
  • Rampenbeheer en reactie
  • Duurzaamheid, groei en hulpbronnenpolitiek
  • Globalisering en mondiaal bestuur
  • Migratie en ontwikkeling
  • Genderintersectionaliteit en ontwikkeling
  • Landgebruik, landrechten en ontwikkeling
  • Monitoring en evaluatie
  • Onderzoeksgerichte masterproef

Specialisatie in een concentratiegebied is mogelijk.

docenten

Dr. Kwaku Arhin-Sam - Directeur | Friedensau Instituut voor Evaluatie

Kwaku Arhin-Sam is een postdoctoraal onderzoeker met interesse in interventie-evaluatie, internationale migratie en migratiebeheer, integratie en bijbehorende politiek. Hij leidt momenteel het Friedensau Instituut voor Evaluatie en ziet zichzelf als een brug tussen academici en praktijk. Hij heeft lesgegeven, onderzoek gedaan en gewerkt in Ghana, Duitsland, Nigeria, Haïti, Oekraïne, Albanië en Thailand.

Hij heeft gewerkt als beleids- / expertconsultant voor de Duitse Raad voor Buitenlandse Betrekkingen (DGAP), de Mercator Dialogue on Migration and Asylum (MEDAM) en Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Sinds 2012 werkt Kwaku als externe project- / programma-evaluator voor verschillende organisaties, waaronder de Adventist Development and Relief Agency (ADRA) en UNHCR, de UN Refugee Agency. Hij is een alumnus van Friedensau Adventist University en is sinds 2013 gastdocent in Friedensau. Kwaku is een Afropoliet en lid van de African Studies Association of Africa, en de Africa-Europe Group for Interdisciplinary Studies (AEGIS).

Dr. Jill Philine Blau - Docent / onderzoeker | School voor Sociale Wetenschappen

Jill Philine Blau is een postdoctoraal onderzoeker in ontwikkelingsstudies en coördineert deze masteropleiding. Ze heeft lesgegeven en onderzoek gedaan in Duitsland, Ghana en Ethiopië. Haar onderzoek kijkt vooral naar het grensvlak van feminisme, pastoralisme en natuurlijke commons. In dit programma doceert ze verder over de erfenissen van de hulpindustrie en geeft ze op vaardigheden gebaseerde cursussen zoals academisch schrijven, retoriek en participatieve projectplanning. Voordat ze terugkeerde naar het onderzoek, was ze hoofd van de afdeling Internationale Politiek bij de Heinrich-Böll-Foundation en in de Board of Trustees voor OWEN eV en de Duitse Vrouwenveiligheidsraad. Ze begon haar loopbaan in ontwikkeling bij de GIZ en het federale ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Prof. Dr. Daniel Bendix - hoogleraar wereldwijde ontwikkeling | School voor Sociale Wetenschappen

Daniel Bendix is een professor voor wereldwijde ontwikkeling. Hij gaf eerder les en deed onderzoek in Berlijn, Manchester, Jena en Kassel. Zijn onderzoek richt zich op koloniale macht in ontwikkelingsbeleid, de politiek van reproductieve gezondheid en bevolking, postontwikkeling in het noorden en transnationaal activisme tegen deportatie en landroof. In deze master doceert hij onder meer ontwikkelingstheorie en volksgezondheid. Hij is lid van het netwerk Afrique-Europe-Interact en van Glokal, een in Berlijn gevestigde vereniging voor postkoloniaal onderwijs.

Prof. Dr. rer. pol. Ulrike Schultz - hoogleraar ontwikkelingssociologie en economie | School of Social Sciences Programmadirecteur MA Internationale Sociale Wetenschappen (Ontwikkelingsstudies) Vicedecaan | School voor Sociale Wetenschappen

Ulrike Schultz is hoogleraar Ontwikkelingssociologie en hoofd van het voltijds programma voor ontwikkelingsstudies in Friedensau. Voordat ze naar Friedensau kwam, gaf ze les in Berlijn, Bochum en Khartoum. Haar belangrijkste onderzoeksgebieden zijn migratie, vluchtelingen- en mobiliteitsstudies en gender, en intersectionaliteit. In haar huidige onderzoeksproject kijkt ze naar verbondenheid en burgerschap in de context van migratie in de twee Soedan. Haar regionale focus ligt in Noordoost-Afrika en Oost-Afrika. Bijzondere interesse voor haar academische leven ligt in de samenwerking met universiteiten in het zogenaamde Global South. Ze gaf workshops en zomercursussen in Soedan, Ghana, Nigeria en Myanmar. In deze masteropleiding is ze verantwoordelijk voor de cursussen gender en migratie, de module sociale bescherming, en geeft ze les in kwalitatieve methoden, een andere passie in haar academische carrière.

Prof. Dr. Thomas Spiegler - hoogleraar sociologie en empirisch sociaal onderzoek | Decaan School of Social Sciences | School voor Sociale Wetenschappen

Thomas Spiegler is hoogleraar sociologie en methoden van sociaal onderzoek (en decaan van de School of Social Sciences) aan de Friedensau Adventist University . Zijn belangrijkste onderzoeksgebied is de onderwijssociologie met een focus op onderwijsongelijkheden. In deze masteropleiding doceert hij methoden van sociaal onderzoek en statistiek. Een van zijn passies is om statistieken zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen. Hij heeft er zojuist een nieuw leerboek over gepubliceerd in het Duits en hoopt binnenkort aan een meer algemene versie in het Engels te werken.

Annette Witherspoon, MA - Docent Internationale Sociale Wetenschappen

Saijue Annette Witherspoon is een doctoraal onderzoeker op het gebied van Ontwikkelingssociologie. Ze heeft lesgegeven, onderzoek gedaan en gewerkt in Duitsland, Liberia, Mali, Burkina Faso en Madagaskar. Haar huidige onderzoek analyseert machtsverhoudingen in agrarische waardeketens en maakt deel uit van een groter transdisciplinair project voor duurzaam landgebruik dat wordt gehost aan de Universiteit van Göttingen, Duitsland. Mevrouw Witherspoon is gedurende haar hele carrière op het snijvlak van onderzoek en praktijk gebleven.

Ze heeft de kans gehad om als freelancer te werken bij Adventist Development and Relief Agency (ADRA) en Mercy Corps op het gebied van programmering, projectbewaking, evaluatie en naleving, coördinatie van noodhulp en snelle onderzoeksoperaties tijdens de ebola-uitbraak van 2014. Mevrouw Witherspoon is een aluminiumoxide van de Friedensau Adventist University en is sinds 2014 gastdocent in het masterprogramma. Ze biedt seminars en workshops in de cursussen participatieve projectplanning en volksgezondheid.

Laatst bijgewerkt op sep 2020

Keystone studiebeurs

Ontdek de mogelijkheden die onze studiebeurs u kan bieden

Over de school

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in v ... Lees meer

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in very basic conditions. The school was housed in an old mill on the Ihle river, mentioned for the first time in 1306. Lees Minder