Specialisatiecursus in primaatgedrag en biologie

Algemeen

Beschrijving van opleiding

Redenen om de cursus te volgen

De cursus biedt kwaliteitstraining die het mogelijk maakt om de kennis en vaardigheden te verwerven en te verbeteren die nodig zijn om professionele en onderzoekstaken en -activiteiten op het gebied van Primatologie en aanverwante wetenschappen uit te voeren.126301_primate-ape-thinking-mimic.jpg

Voor wie is het bedoeld?

Voor universitair afgestudeerden en professionals van elke wetenschappelijke discipline die de theoretische en praktische kennis van primatenethologie en primatologisch onderzoek willen verdiepen. Meer specifiek, universitair afgestudeerden in psychologie, biologie, diergeneeskunde, antropologie ... of met een bijzondere interesse in het gedrag van primaten, cognitie en hun biologische evolutie, evenals in de toepassing van wetenschappelijke kennis. De cursus staat ook open voor mensen die, zonder een universitair diploma te hebben, interesse en motivatie hebben voor niet-menselijke primaten.

toelatingseisen

De cursus wordt bij voorkeur aanbevolen voor mensen met een universitair diploma. Het staat echter ook open voor iedereen die geïnteresseerd is in het verbeteren van zijn kennis over niet-menselijke primaten.

presentatie

Primatologie is de afgelopen jaren een opkomende wetenschappelijke discipline geworden. Zowel vanuit de Life Sciences als vanuit de Human Sciences is de studie van niet-menselijke primaten een referentie om de ontwikkeling en evolutie van de menselijke soort te begrijpen. Evenzo wordt de studie en kennis van niet-menselijke primaten een fundamenteel instrument in het behoud van de tropische ecosystemen waar ze leven, hun levensvatbaarheid moet worden gegarandeerd vanwege hun prestaties als "overkoepelende soort". Het algemene doel van de cursus is het aanbieden van kwaliteitstraining waarbij studenten hun kennis en vaardigheden kunnen verwerven en / of verbeteren die nodig zijn voor het uitvoeren van professionele en onderzoekstaken en -activiteiten op het gebied van primatologie en aanverwante wetenschappen. Het programma biedt een bijgewerkte, dynamische en participatieve theoretische benadering die het mogelijk maakt de analytische, reflexieve en kritische capaciteit van studenten te motiveren in onderwerpen die verband houden met gedrag, ethologie en primaatkennis.

doelstellingen

Het hoofddoel is het verwerven van de basiskennis en -vaardigheden met betrekking tot het gedrag, het welzijn en de cognitie van niet-menselijke primaten. Het cursusprogramma is gebaseerd op een dynamische en participatieve theoretische benadering, waarbij het analytische en reflexieve vermogen van studenten gemotiveerd wordt vanuit een interdisciplinair en integratief oogpunt.

De belangrijkste competenties en vaardigheden die moeten worden ontwikkeld, zijn de volgende:

  1. Integreer kennis en begrip van de biologische grondslagen van dierlijk en menselijk gedrag, en hun psychologische functies, zowel vanuit een vergelijkend als een fylogenetisch oogpunt.
  2. Interpreteer en reflecteer op de cognitieve (fysieke en sociale) gemeenschappelijke mechanismen van chimpansees en mensen in hun evolutionaire context en vanuit een interdisciplinair perspectief.
  3. Ken en integreer de belangrijkste concepten met betrekking tot menselijke evolutie en de toepassing ervan op het gebied van primatologie en menselijke psychologie.
  4. Waardeer en waardeer de bijdragen die wetenschappelijk onderzoek levert aan professionele kennis en praktijk.
  5. Gebruik de verschillende documentaire bronnen met betrekking tot Primatologie, toon de nodige strategieën om toegang te krijgen tot de informatie en beoordeel de noodzaak voor de documentaire update.

Carrièremogelijkheden

Ik werk in herstelcentra en andere zoölogische centra. Milieueducatie, activisme en natuurbehoud en campagnes voor dierenwelzijn.

leerplan

1. Basisbegrippen van ethologie

  • Ethologie en ethologie van primaten
  • Beginselen van onderzoek naar diergedrag
  • De vier basisvragen in de ethologie
  • Analogie versus homologie
  • Ethologische disciplines

2. Biologie en taxonomie

  • Fylogenie en evolutie
  • Het primatenmodel
  • Taxonomie van huidige primaten

3. Ecologie van primatengedrag

  • Habitatdistributie
  • Trofisch gedrag
  • Tijdelijk activiteitenbudget
  • Ruimtelijk gedrag
  • Anti-roofzuchtige strategieën
  • Etoecologie van primaten in hun natuurlijke habitat
  • Bescherming en behoud van niet-menselijke primaten

4. Sociaal gedrag

  • Organisatie en sociale dynamiek
  • Samenwerking en wederkerigheid
  • Grooming
  • Concurrentie, agressie en verzoening

5. Cognitieve en culturele aspecten

  • Het concept van dierenintelligentie
  • Soorten leren
  • mededeling
  • Taalvaardigheden in primaten
  • Kwantitatieve capaciteit, geheugen en perceptie
  • Andere complexe cognitieve processen
  • Andere algemene cognitieve vaardigheden
  • Cultureel gedrag en instrumenteel gedrag

6. Ontogenetische ontwikkeling en seksueel gedrag

  • Levenscycli bij primaten
  • Speels gedrag
  • Reproductieve strategieën
  • Seksueel gedrag: paringsystemen
  • Seksueel dimorfisme

7. Ethologische methodologie

  • Fasen van etoprimatologisch onderzoek
  • Ontwikkeling van gedragscategorie systemen
  • Registratiemethoden
  • Technieken om het gedrag van primaten in hun natuurlijke habitat te bestuderen
  • Voorbereiding van een studie

8. Menselijke ethologie

  • Concept en reikwijdte van de studie
  • Soortspecifiek gedrag
  • Cross-culturele studies
  • Interspecifieke studies
  • Sociale triggers

titratie

Specialisatiecursus in primaatgedrag en biologie door de UdG Foundation: innovatie en training

methodologie

De studenten zullen de echte hoofdrolspelers van het onderwijs- en leerproces zijn. Je deelname is actief en betrokken vanaf het begin van de cursus. De evaluatie vindt continu plaats via een reeks praktische activiteiten die tijdens de cursus worden uitgevoerd: vragenlijsten, deelname aan debatten, levering van documenten, enz. Ze zullen lesmateriaal tot hun beschikking hebben in de vorm van: lessen, lezingen, enz. Deelname aan forums (debatten) wordt ook gewaardeerd, waarbij kwesties die gezamenlijke reflectie zullen motiveren, worden gedeeld. Zowel de tutor van de cursus als de coördinatie zullen te allen tijde helpen om te reageren op de doelstellingen, behoeften en verwachtingen.

Evaluatiesysteem

De evaluatie bestaat uit de levering van praktische activiteiten en ook uit de deelname aan de verschillende debatten die in de loop van de weken zullen worden voorgesteld. Het wordt niet beoordeeld via een eindexamen of eindactiviteit, maar de evaluatie is continu vanaf de eerste dag. De notities worden enkele weken na afloop gepubliceerd tijdens de cursus en de finale.

Laatst bijgewerkt op November 2019

Over de school

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbito ... Lees meer

La Fundació Universitat de Girona: Innovació i Formació (FUdGIF) es la institución creada por la Universitat de Girona (UdG) para fomentar la investigación científica y la docencia en todos los ámbitos de la Universitat de Girona, y estar al servicio de la sociedad de la que forma parte. Lees Minder