
Master in Public Governance, Management and Policy (online)
DUUR
1 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Vraag de vroegste startdatum aan
COLLEGEGELD
Vraag collegegeld aan
STUDIE FORMAAT
Afstand leren
Invoering
leerplan
Deze online masteropleiding zal bestaan uit vijf inhoudelijke cursussen. Deze vijf cursussen volgen elkaar op met een overlappende structuur. Daarnaast kent de opleiding een doorlopende cursus Academische en Professionele Vaardigheden. Het academisch jaar wordt afgesloten met een scriptie. (Zie hieronder een systematische weergave van de vakken)
- Publiek Management - Publiek management kan worden omschreven als:
- het algemeen bestuur van organisaties die opereren in een omgeving waarin publieke waarden een belangrijke rol spelen; en/of
- het geheel van functionele beheeractiviteiten (inclusief maar niet beperkt tot financieel beheer, ICT-beheer, personeelsbeheer, strategisch beheer) die vereist zijn voor openbare dienstverlening en daarmee voor het aanpakken van sociale en bestuurlijke kwesties.
- In de cursus Public Management wordt besproken hoe theorieën en praktijken op het gebied van public management zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld (denk aan de opkomende populariteit van New Public Management in de jaren 90 en de daaropvolgende teloorgang sinds de jaren 2000) en hoe public management als theorie, praktijk en 'rage' heeft verschillende vormen aangenomen in verschillende nationale en sectorale contexten. In deze cursus maak je kennis met de kernelementen van theorieën en praktijken op het gebied van openbaar bestuur (vanuit een functioneel en sectorspecifiek perspectief) en hoe theorieën en praktijken op het gebied van openbaar bestuur zich in de loop van tijd en ruimte hebben ontwikkeld.
- Openbaar beleid - De cursus is gericht op de verklaring van de aard (vorm) en effectiviteit van openbaar beleid: in welke mate is openbaar beleid effectieve remedies voor maatschappelijke en bestuurskwesties, en hoe kunnen we verklaren hoe en waarom openbaar beleid in de loop van de tijd verandert, of opmerkelijk resistent zijn tegen verandering? De cursus introduceert hoe overheidsbeleid wordt gevormd door democratische besluitvormingsprocedures en de rechtsstaat, en dat dit in veel gevallen betekent dat beleid in de loop van de tijd opmerkelijk stabiel is, waarbij beleidsverandering alleen plaatsvindt op kritieke momenten. Gedurende de cursus wordt speciale aandacht besteed aan vergelijkende analyse van overheidsbeleid, of met andere woorden aan de vraag of, en zo ja in welke mate en waarom overheidsbeleid verschilt in verschillende nationale contexten.
- Organisatorische transities - Publieke verontwaardiging, veranderingen in politieke voorkeuren, gebrek aan effectiviteit of operationele efficiëntie, en slechte kwaliteit van de openbare dienstverlening zijn allemaal relevante en aantoonbaar legitieme redenen om veranderingen door te voeren in organisaties die openbare diensten leveren. Verandering tot stand brengen is echter geen gemakkelijke taak: het kan gaan om het herontwerpen van structuren, het afstemmen van prikkels op organisatiedoelen, en bovendien om ervoor te zorgen dat mensen in de hele organisatie de verandering omarmen en hun gedrag in de organisatie dienovereenkomstig aanpassen. Organisatiestudies als academische discipline hebben speciale aandacht besteed aan de rol van leiderschap bij het maken of breken van organisatieveranderingen. Daarom behandelt deze cursus theorieën over organisatorisch leiderschap, inclusief de onderlinge relatie tussen organisatorisch leiderschap en nationale culturen.
- Bestuur - Onze wereld wordt geconfronteerd met meerdere complexe, onzekere en met waarden beladen problemen, waaronder internationale conflicten, migratie, verlies van biodiversiteit en sociale onrechtvaardigheid, om er maar een paar te noemen. Dergelijke langetermijnprocessen van structurele verandering waarmee hardnekkige maatschappelijke problemen worden aangepakt, worden maatschappelijke transities of transformaties genoemd, gekenmerkt door een groot aantal actoren (inclusief maar niet beperkt tot lokale en regionale overheidsinstanties, sociale ondernemingen, multinationale ondernemingen en maatschappelijke organisaties) die op zoek zijn naar om ze te beïnvloeden. Deze cursus richt zich specifiek op het analyseren van interacties tussen actoren en het identificeren van actielijnen voor actoren die actief 'gewenste' maatschappelijke dynamieken willen verkennen, begeleiden en versnellen, in de context van afnemende invloed van door het Westen gedomineerde mondiale instellingen, de opkomst van niet-gouvernementele invloed en sociale bewegingen die tegen de gevestigde orde zijn. Twee leidende vragen voor deze cursus zijn dan ook:
- Hoe kunnen we manieren analyseren en begrijpen waarop actoren interageren in complexe besluitvormingsprocessen waarin meerdere complexe, onzekere en met waarden beladen problemen worden aangepakt; En
- Hoe kunnen bovengenoemde besluitvormingsprocessen adequaat worden beheerst?
- Kennisimpact en ethiek - Tegenwoordig worden wetenschap en wetenschappers steeds meer gewantrouwd. Tegelijkertijd wordt algemeen erkend dat wetenschappelijke kennis nodig is om hedendaagse problemen zoals klimaatmitigatie, bestrijding van pandemische ziekten enz. aan te pakken. aangesproken.
Academische en professionele vaardigheden
Academisch onderwijs gaat, aantoonbaar meer dan andere vormen van onderwijs, niet alleen over het leren van bestaande literatuur en het toepassen van theoretische constructies op situaties uit het echte leven, het gaat ook over het creëren van nieuwe kennis door origineel te denken, ideeën met anderen te delen en onderzoek te doen. De cursus 'Academische en professionele vaardigheden' biedt deelnemers de mogelijkheid om na te denken over hun eigen communicatiestijlen en rollen in (interculturele) teamsettings, en vaardigheden te verwerven die verband houden met het delen van ideeën door middel van academisch en professioneel schrijven, onderzoeksontwerp, geavanceerde kwalitatieve en kwantitatieve gegevensverzameling en – analysetechnieken. Ten slotte richt de cursus zich op de leerervaringen en leerstijlen van deelnemers gedurende het masterprogramma en het potentieel en de vooruitzichten voor leren en ontwikkeling buiten het masterprogramma.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Mogelijkheden na afstuderen
Wij leiden en trainen bestuurders die op een professionele, onafhankelijke en vooruitstrevende manier maatschappelijke en bestuursvraagstukken kunnen identificeren en analyseren, kunnen adviseren over oplossingen en de benodigde processen kunnen organiseren.
Studenten vervullen een adviserende of beherende rol binnen organisaties in de publieke sector, of bij organisaties die betrokken zijn bij het aanpakken van maatschappelijke en bestuurlijke uitdagingen. Bovendien kunnen studenten werken in een snel veranderende context en ontwikkelen ze oog voor publieke kwesties en hedendaagse politieke ontwikkelingen. Zij zullen zich richten op de legitimiteit van het bestuur, het publieke belang en de democratie, en zullen in verschillende vakgebieden en organisaties kunnen werken.