
PHD in Franse taal, beschaving en cultuur
Paris, Frankrijk
DUUR
3 Years
TALEN
Frans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Vraag de vroegste startdatum aan
COLLEGEGELD
EUR 4.000 / per year
STUDIE FORMAAT
Afstand leren
Invoering
Het doctoraat in de Franse taal, beschaving en cultuur (100% online en ALLEEN in het Frans) is bedoeld om studenten in staat te stellen een geavanceerde opleiding te verwerven door hun kennis van de Franse taal en literatuur en hun ontwikkeling door de eeuwen heen te verdiepen. Door het gebruik van geschikte methodologische instrumenten en diepgaande persoonlijke reflectie, ondersteund door een substantieel literatuuronderzoek, zullen de resultaten van hun studie kunnen bijdragen aan de vooruitgang van de kennis over het onderwerp.
Doelgroep: Agenten en leidinggevenden van culturele diensten in de administratie en het bedrijfsleven. Lokale en regionale overheden. Culturele managers. Opvoeders, culturele bemiddelaars, verenigingen. Media. Musea. Internationale en regionale samenwerkingsorganisaties (UNESCO, Francophonie, AUF; Europese Culturele Programma's...°), NGO's met culturele, educatieve, humanitaire en sociaal-economische doelen. Experts in culturele projecten. Culturele industrieën: papieren en digitale uitgeverijen, audio en video, documentaires, film, theater.
Het doctoraatsprogramma is gespreid over drie jaar en begint met een overzicht van de problemen en vooruitzichten van de Franse taal, haar geschiedenis en ontwikkeling, en onderzoeksmethodologie; de literatuur van de Middeleeuwen en van de 16e en 17e eeuw zal ook worden onderzocht. Dit overzicht wordt gevolgd door een proefschriftvoorstel.
Het tweede jaar wordt gewijd aan de Franse literatuur van de 18e tot de 21e eeuw, de studie van literaire kritiek en de Franse cultuur, en het schrijven van het proefschrift.
Het derde jaar omvat een onderzoek naar regionale en minderheidstalen, het schrijven van een wetenschappelijk artikel, de studie van Frans theater en film, en een overzicht van Franse culturele instellingen over de hele wereld. Het jaar eindigt met de verdediging van het proefschrift.
toelatingen
leerplan
De structuur van een typische cursus vereist dat studenten materiaal lezen dat door de universiteit wordt geleverd, gerelateerd materiaal bestuderen en persoonlijk onderzoek doen naar geselecteerde onderwerpen. Bevestiging van het geleerde kan worden bepaald via papers, projecten, quizzen of examens.
- PHD501 De Franse taal: kwesties en vooruitzichten in een geglobaliseerde wereld: Deze cursus onderzoekt de hedendaagse uitdagingen waarmee de Franse taal wordt geconfronteerd in de context van de versnellende globalisering. Globalisering beïnvloedt steeds meer sectoren, van zaken tot cultuur, en confronteert het Frans met tal van uitdagingen, met name de groeiende dominantie van het Engels en andere talen. Deze cursus analyseert de aanwezigheid van de Franse taal in internationale instellingen, de invloed ervan in verschillende regio's van de wereld en strategieën en initiatieven die gericht zijn op het behoud en de promotie van het Frans op wereldwijde schaal. Tegelijkertijd onderzoekt het de impact van globalisering op de Franse taal en de manieren waarop institutionele spelers en burgers kunnen bijdragen aan het voortbestaan ervan. Door een interdisciplinaire benadering stelt deze cursus studenten in staat om de evolutie van de Franse taal in een geglobaliseerde wereld te begrijpen en na te denken over de uitdagingen, vooruitzichten en de acties die moeten worden uitgevoerd om de internationale invloed ervan te garanderen.
- PHD502 De Franse taal: Geschiedenis en ontwikkeling: Deze cursus heeft als doel de historische ontwikkeling van de Franse taal te begrijpen, van het ontstaan tot heden. Het stelt studenten in staat de taalkundige transformaties van de taal door de eeuwen heen te begrijpen, evenals de sociaal-politieke gebeurtenissen die deze tot stand brachten. De analyse van oude en moderne teksten zal hen helpen de taal in zijn huidige bijzonderheden beter te begrijpen.
- PHD503 Onderzoeksmethoden: Onderzoek wordt onderwezen met behulp van de methoden en principes die gangbaar zijn in elke methodologie voor het construeren van een onderzoeksobject. Gebaseerd op het algemene thema van het doctoraat, moet de student in staat zijn om relevante onderzoeksvragen te formuleren, zijn of haar onderzoeksaanpak te specificeren, een probleem te construeren, hypothesen te formuleren, het corpus van analyse af te bakenen, het onderzoeksgebied, de hulpmiddelen en technieken voor objectivering en de principes van interpretatie te definiëren. De eerste stap hier zal zijn om de kwestie en de stand van kennis over het onderwerp te inventariseren; om een bibliografie te produceren die gerechtvaardigd en uitgelegd wordt door middel van leesbladen en de productie van initiële databases en informatie over het behandelde onderwerp. Hij/zij zal ook de gebruikte begrippen, categorieën en concepten moeten definiëren en de dimensies in tijd en ruimte van het gekozen onderwerp moeten rechtvaardigen.
- PHD504 Middeleeuwse literatuur: Als aanvulling op de vorige module en als illustratie van deze evolutie, zal de student dit belangrijke moment in de overgang van het gesproken naar het geschreven woord opnieuw moeten bekijken, om te begrijpen hoe Frans de neiging heeft om Latijn te vervangen en hoe volkstalen deelnemen aan deze overgang. Literaire en culturele producties van de middeleeuwen tot de renaissance worden belicht en geanalyseerd: fabliaux, gedichten, chansons de gestes, hofliteratuur en historische kronieken.
- PHD505 Franse literatuur van de 16e tot de 17e eeuw: De cursus richt zich op deze belangrijke periode, die wordt gekenmerkt door de bevestiging van de Franse taal als literaire taal. In de context van grote sociaal-culturele transformaties ontstonden en consolideerden de belangrijkste genres van literatuur, zoals de roman, literatuur van ideeën, poëzie en theater. We gebruiken geselecteerde teksten om de scansies en vormen van deze genres te definiëren en hun inhoud te analyseren. Auteurs die zo belangrijk zijn als François Rabelais en Michel de Montaigne, voor de roman of de literatuur van ideeën, of Pierre Ronsard en Joachim du Bellay voor poëzie, staan centraal en zullen het onderwerp zijn van diepgaande analyses. Het theater was prominenter in de 17e eeuw, met grote toneelschrijvers zoals Corneille, Molière en Racine, wiens meest emblematische producties vergelijkenderwijs worden geanalyseerd door de innovaties in stijl en taal, en de kwalitatieve sprongen die ze maakten in de Franse taal.
- PHD506 Dissertatievoorstel: Deze tweede fase in de constructie van het onderzoeksproject omvat het maken van voortgang in het opzetten van het probleem, het formaliseren van de belangrijkste vragen die de doctoraatsstudent in zijn onderzoek zal moeten aanpakken, het formuleren van de hypothesen en het specificeren van de hulpmiddelen en technieken die de onderzoeker zal moeten gebruiken. Een eerste ontwerp van het werk moet worden ingediend voor evaluatie en validatie van het onderwerp.
- PHD507 Franse literatuur van de 18e tot de 19e eeuw: Deze cursus richt zich voornamelijk op de veranderingen die de "Verlichting" teweegbracht op het gebied van filosofie, literatuur en theater. Tegen de achtergrond van een breuk met de monarchale macht en de vraag naar democratisering die toen opkwam, zullen de lessen zich in eerste instantie richten op het werk van de grote filosofen Montesquieu, Rousseau en Diderot, zowel in hun filosofische producties gericht op het overwinnen van onderdrukking als in hun literaire en theatrale producties gericht op het verspreiden van de ideeën van rede en vooruitgang. Ten tweede, in de context van de ontvouwing van een eeuw van crises, met zijn heen-en-weer tussen revoluties en restauraties, waarin de inzet van auteurs een sleutelfactor werd, zal de nadruk liggen op de bepalende factoren van de verschillende stromingen (romantiek, realisme, naturalisme, symbolisme) in literatuur, poëzie en theater die de eeuw zouden kenmerken.
- PHD508 Literaire kritiek 1: Deze eerste cursus legt de basis voor literaire kritiek. Op basis van geselecteerde teksten is het doel om te definiëren wat er wordt bedoeld met literaire kritiek; en vervolgens te bestuderen hoe literaire kritiek zich historisch heeft ontwikkeld, in de verschillende manieren om literaire producties te analyseren. In elk geval zullen deze methoden gebaseerd zijn op de literaire producties van het historische moment dat wordt bestudeerd.
- PHD509 Franse cultuur: constitutie en evolutie; populaire culturen, vreemde culturen en dominante cultuur: Van antropologische en sociologische benaderingen tot de begrippen cultuur en beschaving, zal het een kwestie zijn om te benadrukken wat de specificiteit van de Franse cultuur vormt; om de constitutie en evolutie en de huidige kenmerken ervan te tonen. De cursus stelt voor om, op basis van belangrijke teksten, te analyseren wat voortkomt uit continuïteit en wat voortkomt uit kwalitatieve passages van processen van overweging van nieuwe culturele bijdragen, nieuwe vormen van acculturatie (cultuur als identiteit die niet onveranderlijk is en eens en voor altijd gegeven; identiteit, net als cultuur, komt voort uit een permanente uitvinding. Aangezien het continuüm aldus de neiging heeft om te verdwijnen achter proliferatie en vermenging, zal het een kwestie zijn om de plaats te zien van de culturen die specifiek zijn voor de sociale groepen die Frankrijk vormen en hoe deze de Franse smeltkroes hebben gesmolten of weerstaan.
- PHD510 Franse literatuur van de 20e tot de 21e eeuw: De twintigste eeuw markeerde ook een andere verandering van richting in literaire en theatrale productie. Nieuwe trends en genres ontstonden in een periode waarin twee wereldoorlogen plaatsvonden. De erfenissen van de 19e eeuw werden uitgedaagd door surrealisme, existentialisme en de theorie van het absurde, evenals de nieuwe roman. Het onderwijs zal zich richten op deze nieuwe vormen en de omstandigheden die ze betekenis en rechtvaardiging geven. Door middel van de gekozen teksten en werken zal het doel zijn om te zien hoe de twintigste eeuw zich bevrijdt van de conventies die in de vorige eeuw zijn vastgesteld en welke nieuwe vragen er worden gesteld over deze nieuwe producties. In een nieuwe context die gekenmerkt wordt door globalisering, in continuïteit met de twintigste eeuw wat betreft de effecten van de periode van dekolonisatie, die de opkomst van een aanzienlijk corpus van 'francofone' literatuur zag, zal het onderwijs zich richten op wat, in de proliferatie van actuele producties (diversiteit aan thema's, genres, stijlen, betrokkenheid/ontkoppeling) hen specifiek maakt voor het moment. De bibliografie zal een selectie van de belangrijkste werken van het moment bevatten, die het onderwerp zullen zijn van een diepgaande studie.
- PHD511 Literaire Kritiek 2: Deze module onderzoekt de verschillende perspectieven van de belangrijkste scholen van literaire kritiek: van die waarin interpretatie gelijk is aan het werk, of deel uitmaakt van het werk, tot die welke meer extern zijn: of het nu formeel, sociologisch, sociolinguïstisch, psychoanalytisch of, breder, interpretatief of zelfs journalistiek is. Voorbeelden van de receptie van belangrijke werken worden in overweging genomen.
- PHD580 Dissertatie schrijven: De voortgang van het onderzoek wordt beoordeeld op basis van feedback uit het veld en analyse van de verzamelde gegevens. Dit semester zal zich met name richten op methoden voor gegevensanalyse en -verwerking, door te leren hoe u vragenlijsten codeert en software voor interviewverwerking en -analyse gebruikt. Er zal ook training worden gegeven in de constructie en interpretatie van kruistabellen.
- PHD512 Franse taal en regionale en minderheidstalen: De cursus zal terugblikken op de historische relatie tussen de Franse taal en regionale talen die in S1 zijn besproken, om de huidige situatie te analyseren, voornamelijk als gevolg van de diversificatie van de Franse sociologische samenstelling. Het Franse overheidsbeleid inzake het onderwijzen van zogenaamde minderheidstalen zal in aanmerking worden genomen in het licht van het Franse Jacobijnse model. Door het beleid van de ELCO (Onderwijs van Talen en Culturen van Oorsprong) en de hervormingen daarvan, zullen de huidige, bedoeld voor regionale talen, zoals die welke de relatie van de Franse Staat tot het Europees Handvest voor Talen definiëren, zich richten op de methoden om het Franse assimilatiemodel en de vormen van aanpassing ervan te testen
- PHD581 Schrijven van een dagboek: Tijdens dit semester moet de doctoraatsstudent een document van ongeveer 40 pagina's produceren waarin het volgende definitief wordt vastgelegd: de stand van kennis over de behandelde vraag, de problematiek, de methodologische aanpak, de afbakening van het vakgebied, de toegelichte en gerechtvaardigde gegevens en analysetools en de eerste feedback uit de enquête of verkennende interviews.
- PHD513 Frans theater en cinema: productie en rol in de verspreiding van de Franse cultuur en waarden: Vanuit een historisch en sociologisch perspectief zal het er in de eerste plaats om gaan te onderzoeken wat de specificiteit van het Franse theater en de cinema vormt, wat historisch en cultureel, vanaf het ontstaan tot vandaag, hun eigen kenmerken bepaalt; en ten tweede om het overheidsbeleid te analyseren dat hun ontwikkeling heeft begeleid om hun huidige plaats in de verspreiding en receptie van de Franse cultuur te bepalen.
- PHD514 Franse culturele instellingen over de hele wereld: De cursus stelt voor om een inventaris te maken van de instellingen van verspreiding (culturele centra, Alliance française, Organisatie van de Francofonie, AUF, onderzoekscentra in het buitenland, universiteiten, middelbare scholen en Franse scholen in het buitenland, Franse bedrijven) van de Franse cultuur in de wereld; Wat is het eigen verhaal? Wat is de wijze van institutionalisering en welke rol spelen ze in het heden in de representatie van Frankrijk en in de verspreiding van Franse waarden? Hoe nemen ze deel aan een Franse soft power? De cursus zal gebaseerd zijn op specifieke voorbeelden, met name op de evolutie van de organisatie van de Francofonie en de kwesties die daarmee samenhangen.
- PHD590 Dissertatie schrijven - Verdediging: Het laatste semester geeft de doctoraatsstudent de kans om de eerste versie van de thesis in te leveren. Deze wordt gepresenteerd in een seminar, besproken, beoordeeld en vervolgens gecorrigeerd en ingediend voor openbare verdediging. De aanvrager moet vervolgens, tussen het moment van indiening en dat van de verdediging, een artikel voorstellen, geëxtraheerd uit de thesis, om te worden gepubliceerd in een geïndexeerd tijdschrift.