
MA in
MA in Adult Learning en Global Change Linköping University

Invoering
- Start: augustus 2021
- Studieplaats: afstand
- Niveau: tweede cyclus
Overheden over de hele wereld dringen er bij burgers op aan zichzelf te trainen en te onderwijzen om concurrerend te blijven in een verbonden wereld. Kritische discoursen over globalisering vereisen het vermogen om te leren in situaties die grote culturele en geografische scheidslijnen bestrijken. Ons programma is bedoeld voor diegenen die volwasseneneducatie willen begrijpen in het kader van wereldwijde verandering binnen een uniek digitaal leerformaat dat internationale bekendheid heeft gekregen.
Online leren en masterproef
Deze masteropleiding verbetert het vermogen van studenten om in een globaliserende wereld te werken en om de traditionele perspectieven op globalisering uit te dagen. Ons programma is een gelijkwaardige samenwerking met universiteiten in Canada en Zuid-Afrika. Alle cursusactiviteiten worden gedaan binnen een digitaal leerplatform, waar je samen met studenten van de partneruniversiteiten leert in een wereldwijde klas, waardoor het programma echt internationaal is. De cursussen bevatten onderwerpen als het vinden van een plaats in globaal leren, volwasseneneducatie: contexten en perspectieven, globaal / lokaal leren en inzicht in onderzoek.
Onze afgestudeerden zijn in staat om wereldwijd te leren en les te geven, wereldwijde connectieve technologieën te gebruiken, kennisgebaseerde samenlevingen en hun implicaties voor leren te begrijpen, globaliseringsdiscoursen te begrijpen, culturele gevoeligheden en gevoeligheden te ontwikkelen en een gelijkheidsperspectief te ontwikkelen voor het leren en herformuleren van hun eigen professionele praktijken. Ze kunnen ook hun academische carrière voortzetten in andere projecten.
Het programma won de Curriculum Innovation Award 2005, uitgereikt door de Commissie van professoren van volwassenenonderwijs van de American Association for Adult and Continuing Education, en ook de e-Learning Excellence Award (2015) op de 14e Europese conferentie over e-learning, gehouden op Hertfordshire University, VK.
Selectie vindt plaats op basis van academische cijfers en een intentieverklaring. De aanvrager dient een in het Engels geschreven intentieverklaring in te dienen waarin wordt uitgelegd waarom hij dit programma wil studeren (ongeveer 1000 woorden). De brief moet een samenvatting bevatten van het bacheloressay / -project en een beschrijving van academische studies en werkervaring die relevant zijn voor volwasseneneducatie.
Syllabus
Dit programma is bedoeld om het vermogen van beoefenaars om in de globaliserende wereld te werken te verbeteren en om de traditionele perspectieven van globalisering uit te dagen. Het zal dit doen door een kritisch perspectief te ontwikkelen op globalisering en reflectieve en strategische praktijken. Kenmerkend voor het programma is een dialectiek tussen de persoonlijke ervaring van studenten en de conceptuele bronnen van het programma. Dit betekent dat de lichamen van perspectieven en theorieën, waaronder veel gebieden waaronder het gebied van volwasseneneducatie, waarmee studenten in contact zullen worden gebracht.
Er is een opkomend praktijkgebied dat betrekking heeft op een wereldwijd fenomeen; de leerdimensie van beoefenaars en de manier waarop beoefenaars handelen naar en hun verschillende contexten construeren. Deze diverse groep beoefenaars staat voor nieuwe uitdagingen, die gepaard gaan met de versnelde globalisering van economie, samenleving en cultuur. De impact van globalisering zou kunnen worden beschreven in termen van economische verschuivingen, in termen van nieuwe vormen van communicatie en netwerken, het gebruik van nieuwe technologieën, het omgaan met verschillen, enz. Deze uitdagingen omvatten ook de vraag naar meer effectiviteit en productiviteit en de complexiteit van het bevorderen van sociale rechtvaardigheid en gelijkheid.
De contexten van leren veranderen als reactie op globalisering en praktijkmensen op verschillende gebieden zullen de impact hiervan ondervinden. De leerdimensie zal voor veel beoefenaars een belangrijk kenmerk worden. Instabiliteit en verandering zullen kenmerkend zijn en de prikkel vormen om op zoek te gaan naar nieuwe perspectieven om met het onbekende om te gaan. De benodigde vaardigheden en kwaliteiten zijn netwerkvaardigheden, het vermogen om met mensen uit andere culturen samen te werken. Een andere dimensie is ook om op afstand te kunnen werken, om te gaan met nieuwe communicatievormen en om virtuele gemeenschappen te promoten.
Volwassenen leren in een divers praktijkveld, met veel specialismen; ontwikkeling van menselijke hulpbronnen, onderwijs in de gezondheidszorg, gemeenschapsgericht volwassenenonderwijs, beroepsonderwijs, basisonderwijs, enz. Beoefenaars vervullen ook een verscheidenheid aan rollen, het zijn leraren, beheerders, beleidsmakers, facilitators van organisatorisch leren, enzovoort. Andere beoefenaars, bijv. Managers, advocaten en ingenieurs, hebben ook een leerdimensie in hun werk. Ze leren en geven les in hun dagelijkse praktijk, vaak informeel en incidenteel.
Doel
Het doel is om een hoogwaardige masteropleiding in volwasseneneducatie te bieden, die studenten zowel inhoudelijk als procesinzicht geeft in globalisering en interculturele samenwerking. Het programma moet ook het begrip van verschillende contexten vergroten en de ervaring bieden van het werken in verschillende studiemodi.
Doel
Kennis en begrip
- het begrip van overeenkomsten en verschillen tussen verschillende contexten voor volwasseneneducatie bevorderen.
- kennisgebaseerde samenlevingen en de implicaties voor leren begrijpen.
- inzicht verwerven in de discoursen over globalisering.
- de historische context van de huidige ontwikkelingen te waarderen en deze te koppelen aan de eigen praktijksites.
- orthodoxie in de theorie en praktijk van volwassenenonderwijs uitdagen.
Vaardigheden en capaciteiten
- om onderwijs- en leertechnologieën wereldwijd te leren gebruiken.
- om te leren hoe u wereldwijd kunt leren en werken.
Waarden en attitudes
- om culturele gevoeligheden en gevoeligheden te ontwikkelen.
- een veelzijdig gelijkheidsperspectief aannemen op alle leerkwesties.
- zich bezighouden met het herformuleren van de eigen beroepspraktijk.
- netwerken van relaties tussen landen tot stand brengen en helpen bij het opzetten van een wereldwijde gemeenschap van beoefenaars van volwasseneneducatie.
Carrièremogelijkheden
Na het eindexamen heb je theoretische kennis van globalisering en de impact ervan op verschillende locaties. Deze kennis is nodig wanneer u werkt in verschillende formele en informele organisaties voor volwasseneneducatie.
Afgestudeerden van het programma zullen in staat zijn om: wereldwijd te leren en les te geven, wereldwijde connectieve technologieën te gebruiken, kennisgebaseerde samenlevingen en hun implicaties voor leren te begrijpen, globaliseringsdiscoursen te begrijpen, culturele gevoeligheden en gevoeligheden te ontwikkelen en een gelijkheidsperspectief te ontwikkelen voor leren en re-framing hun eigen professionele praktijken.
Studenten kunnen hun academische loopbaan ook voortzetten in andere projecten.
Toelatingseisen
Bachelordiploma, gelijk aan een Zweedse Kandidatexamen, met als hoofdvak onderwijs, volwasseneneducatie of een ander onderwerp dat relevant is voor het vakgebied volwasseneneducatie
of
Bachelordiploma, gelijk aan een Zweedse Kandidatexamen, en aanvullende academische studies die relevant zijn op het gebied van volwasseneneducatie
of
Bachelor's degree, equivalent aan een Zweedse Kandidatexamen, en aanvullende gedocumenteerde werkervaring van ten minste drie jaar in de volwasseneneducatie.
Engels, overeenkomend met het niveau van het Engels behaald in het Zweedse hoger secundair onderwijs (Engels B / Engels 6).
toelatingen
leerplan
Semester 1 (najaar 2022)
- LIVLD2 --- Zichzelf lokaliseren in wereldwijd leren, deel I --- 4.5
- 945A02 --- Volwassenenonderwijs: perspectieven en contexten --- 7.5
- LIVLD4 --- Werken en leren --- 7,5*
Semester 2 (voorjaar 2023)
- LIVLD4 --- Werken en leren --- 7,5*
Semester 3 (najaar 2023)
Vooropleidingen
- 945A05 --- Onderzoek begrijpen --- 7,5*
- LIVLD6 --- Globaal/lokaal leren --- 7.5
Semester 4 (voorjaar 2024)
Vooropleidingen
- 945A05 --- Onderzoek begrijpen --- 7,5*
Beurzen en financiering
Beurzen
Linköping University (LiU) biedt een beperkt aantal beurzen aan excellente internationale studenten. Voor sommige programma's en nationaliteiten is het ook mogelijk om een beurs aan te vragen via het Zweeds Instituut. Er zijn ook andere financieringsmogelijkheden voor studies in Zweden.
LiU internationale studiebeurs
De LiU International Scholarship is gericht op het ondersteunen van internationale masterstudenten met een aanzienlijk academisch potentieel die collegegeld moeten betalen. Het collegegeld voor een student die een LiU International Scholarship krijgt, wordt verlaagd met 25, 50 of 75%. We bieden een beperkt aantal van deze beurzen aan nieuwe studenten.
Kom ik in aanmerking om te solliciteren?
Studenten die zich hebben aangemeld voor een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping en die aan alle volgende voorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor een beurs:
- je hebt je voor de deadline van de eerste toelatingsronde aangemeld
- u heeft alle vereiste documenten voor de deadline ingediend
- je koos een masteropleiding aan de Universiteit van Linköping als je eerste prioriteit (gerangschikt als nummer 1 van 4)
- je bent toegelaten tot je eerste keuze in de eerste melding selectieresultaten (meestal begin april)
- je bent collegegeld verschuldigd.
Beurzen voor studies in Zweden
Beurzen van het Zweedse Instituut
De overheidsinstantie, het Swedish Institute (SI), biedt verschillende beurzen aan, afhankelijk van het studieniveau, het land waar je vandaan komt en het doel van je studie. De aanvraagperiode voor de SI-beurzen varieert. Lees meer over de SI-beurzen en hoe u zich kunt aanmelden op hun webpagina.
Andere beurzen
Veel verenigingen, stichtingen en andere organisaties bieden beurzen of reisbeurzen aan voor studies in Zweden. De officiële StudyinSweden.se-website heeft een lijst met bronnen verzameld, waar je kunt zoeken naar beurzen die openstaan voor studenten uit veel landen of specifiek uit jouw land.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Carrièremogelijkheden
Na het eindexamen heb je theoretische kennis van globalisering en de gevolgen ervan op verschillende locaties. Deze kennis is nodig wanneer je in verschillende formele en informele organisaties voor volwassenenonderwijs werkt.
Afgestudeerden van het programma zullen in staat zijn om: wereldwijd te leren en les te geven, wereldwijde verbindingstechnologieën te gebruiken, kennisgebaseerde samenlevingen en hun implicaties voor leren te begrijpen, globaliseringsdiscoursen te begrijpen, culturele gevoeligheden en gevoeligheden te ontwikkelen en een gelijkheidsperspectief te ontwikkelen voor leren en herkaderen hun eigen beroepspraktijken.
Studenten kunnen hun academische loopbaan ook voortzetten in andere projecten.