
Master of Arts in Digital Humanities
Växjö, Zweden
DUUR
2 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
15 Jan 2026
EERSTE STARTDATUM
01 Sep 2026
COLLEGEGELD
SEK 268.900 *
STUDIE FORMAAT
Afstand leren
* collegegeld voor studenten buiten de EU/EES/Zwitserland: 268.900 SEK in totaal voor het programma
Studenten Sessie
Verhuizen naar een nieuw land, studeren en een nieuw leven beginnen is een grote stap. Gelukkig voor jou hebben onze studenten het proces al doorlopen! Daarom nodigen ze je graag uit voor een webinar voor studenten door studenten.
Invoering
Ben je geïnteresseerd in cultureel erfgoed en in digitalisering? Digital humanity is een interdisciplinair studiegebied dat een brug vormt tussen kunst en geesteswetenschappen naar informatietechnologie. Het strekt zich verder uit dan de academische wereld, voornamelijk door samenwerking met de cultureel-erfgoedsector.
Deze tweejarige masteropleiding in digitale geesteswetenschappen is geschikt als je met technologie wilt werken om creatieve oplossingen te bedenken in een reeks toepassingsgebieden van de geesteswetenschappen bij instellingen voor cultureel erfgoed, openbare instanties, internationale organisaties en particuliere bedrijven.
Mate
Master of Arts (120 studiepunten). Het belangrijkste studiegebied: Digitale Geesteswetenschappen
Dit is de Linnaeus Universiteit
Linnaeus University is een moderne, internationale universiteit in het zuidoosten van Zweden. We zijn gevestigd in twee natuurminnende steden, een aan de Oostzee en een omringd door meren in de groenste stad van Europa. Meer feiten over de Linnaeus Universiteit:
- Opgericht in 2010 door een fusie tussen Kalmar University en Växjö University;
- Gelegen in Kalmar en Växjö;
- 44.000 ingeschreven studenten;
- 2.200 ingeschreven internationale studenten;
- 6e grootste universiteit van Zweden qua aantal studenten;
- 780 partneruniversiteiten in meer dan 80 landen;
- 100-graden-opleidingen op het niveau van de eerste cyclus, waarvan 8 in het Engels;
- Programma's van 80 graden op het niveau van de tweede cyclus, waarvan 35 in het Engels.
Växjö
Op ongeveer 15 minuten fietsen van het stadscentrum vind je de campus van de Linnaeus Universiteit. Het is als een kleine samenleving met een universiteit, studentenhuisvesting en studentenleven. Hier maak je deel uit van een creatieve kennisomgeving.
Wat kom je tegen tijdens een excursie in Växjö - de stad van contrasten? Je vindt er goede restaurants, een gevierd hockeyteam en gezellige cafés waar je kunt genieten van een latte met rode bosbessensmaak. In Växjö ligt de prachtige natuur altijd om de hoek; de stad is omgeven door meren en bossen. Studenten houden van de combinatie van het stadscentrum en het actieve studentenleven op de campus. Uw droom van de toekomst begint hier!
Digitale geesteswetenschappen is een interdisciplinair studiegebied dat een brug slaat tussen kunst- en geesteswetenschappen en informatietechnologie. Het reikt verder dan de academische wereld, voornamelijk door samenwerking met de culturele erfgoedsector. Dit tweejarige masterprogramma in de digitale geesteswetenschappen is geschikt voor mensen die met technologie willen werken om creatieve oplossingen te bedenken in een reeks van geesteswetenschappelijke toepassingsgebieden bij culturele erfgoedinstellingen, openbare instanties, internationale organisaties en particuliere bedrijven. Het programma is gericht op het opbouwen van een algemeen vermogen om digitale methoden te begrijpen en toe te passen, evenals het creëren van toepassingen en praktische oplossingen op de werkplek, met behulp van interdisciplinaire benaderingen en sectoroverschrijdende samenwerking. Dit programma in digitale geesteswetenschappen is nauw verbonden met het onderzoek aan de Universiteit Linnaeus, haar Digital Humanities Initiative en het instituut, dat verbonden is met een groot aantal internationale universiteiten via de iSchools organisatie.
Carrièremogelijkheden
Het programma bereidt je voor op banen in de publieke en private sector. Je toekomstige werkplek kan zijn in een museum, bibliotheek, archief of andere delen van de publieke sector waar je kunt werken aan de digitalisering van cultuur, kunst en cultureel erfgoed. Je kunt ook werken in bedrijven die deze instellingen voorzien van software, bijvoorbeeld gids-apps. Bovendien vormt de graad in Master of Arts de basis voor doctoraatsstudies.
leerplan
Het programma heeft tot doel een algemeen vermogen op te bouwen om digitale methoden te begrijpen en toe te passen. Je leert ook hoe je applicaties kunt maken en praktische oplossingen kunt vinden op werkplekken door gebruik te maken van interdisciplinaire benaderingen en sectoroverschrijdende samenwerking.
Deze masteropleiding in digital humanities is nauw verbonden met het onderzoek van Linnaeus University , het Digital Humanities Initiative en het instituut, dat via de iSchools-organisatie verbonden is met een groot aantal internationale universiteiten.
Eenjarige meester
Er is een mogelijkheid om het programma na één jaar (een graad van 60 studiepunten) af te ronden door ervoor te kiezen om in semester 2 een masteropleiding van 15 studiepunten te schrijven.
Studenten die één jaar van het programma hebben voltooid en voldoen aan de vereisten van een masterdiploma (60 studiepunten), kunnen het volgende diploma behalen: Master of Arts, hoofdrichting: Digital humanities.
Onderwijs op afstand
Al het onderwijs vindt plaats op een leerplatform en het materiaal is 24 uur per dag beschikbaar, wat een grote flexibiliteit voor studenten biedt. Er zijn geen verplichte bijeenkomsten op de campus.
Programma overzicht
Semester 1: Biedt een inleiding tot en diepgaande studies van digitale geesteswetenschappen, kritische theorie en digitale transformatie, en digitale onderzoeksmethoden voor de geesteswetenschappen.
Semester 2: biedt een inleiding tot de complexiteit rond de digitalisering van cultureel erfgoed, inclusief kwesties met betrekking tot ethiek, politiek en beleid in de digitale wereld, evenals technologieën voor interactie met cultureel erfgoed en andere onderzoeksgegevens van de geesteswetenschappen, en het koppelen van de gegevens in het semantische web.
Semester 3: Er worden keuzevakken aangeboden waaruit de student kiest in afstemming met programma-adviseurs om een graad te behalen die een samenhangend geheel vormt over een onderwerp naar keuze (bijv. Digital humanities en bibliotheek- en informatiewetenschappen, digital humanities and history, Digital Geesteswetenschappen en digitale transformatie, Digitale geesteswetenschappen en data-intensieve methodes, enz.).
Dit onderwerp zal ook worden afgestemd op het onderwerp van de afstudeerscriptie.
Semester 4: een afstudeerproject van 30 ECTS-credits. Studenten zijn verantwoordelijk voor het vinden van een instelling of privébedrijf voor hun afstudeerproject, waar ook ter wereld, in overleg met de docenten van het programma. Eventuele reiskosten van en naar de werkplek zijn voor rekening van de student.
Verplichte en keuzevakken
De eerste vier vakken vormen het curriculum van het eerste semester.
Jaar 1
- Inleiding tot de digitale geesteswetenschappen, 7,5 studiepunten
- Digital humanities onderzoeksmethoden, 7,5 studiepunten
- Kritische theorie en digitale transformatie, 7,5 studiepunten
- Programmeren voor digitale geesteswetenschappen, 7,5 studiepunten
- Interactieve technologieën voor digitale geesteswetenschappen, 7,5 studiepunten
- Digitalisering cultureel erfgoed, 7,5 stp
Na deze eerste zes opleidingsonderdelen volgt de student die de eenjarige masteropleiding (60 studiepunten) volgt, de
- Afstudeerproject Digital Humanities - eerstejaars masterniveau, 15 studiepunten
De student die ervoor kiest om de tweejarige masteropleiding (120 studiepunten) te volgen, moet de volgende twee opleidingsonderdelen volgen:
- Gekoppelde data- en informatiestructuren, 7,5 studiepunten
- Informatie-ethiek, politiek en beleid in de digitale wereld, 7,5 studiepunten
Jaar 2
Keuzevakken (30 studiepunten) + Masterproef (30 studiepunten)
Keuzevakken die een plek garanderen voor DH masterstudenten zijn:
- Bewerken en transcriberen van premoderne teksten: digitale hulpmiddelen, methoden en bronnen (7,5 studiepunten) (met Lund University)
- Digitale media en methoden voor bemonstering en analyse, 7,5 studiepunten
- Digitale geschiedenis, 7,5 studiepunten
- Digitale archeologie, 7,5 studiepunten
- Film, archief en digitale cultuur, 7,5 studiepunten
- Film als onderzoeksinstrument, 7,5 studiepunten
- Informatievisualisatie in de praktijk, 5 studiepunten
- Tastbare gebruikersinterfaces, 7,5 studiepunten
- Netwerkmaatschappij en internetculturen, 7,5 studiepunten
De lijst met keuzevakken wordt continu bijgewerkt.
Afstand
Studeren op afstand geeft je andere kansen dan onderwijs op de campus. Het betekent dat je je studie grotendeels zelf kunt plannen, zowel qua tijd als qua plaats.
Houd er echter rekening mee dat het meeste afstandsonderwijs een aantal verplichte digitale colleges en digitale seminars omvat tijdens de weekdagen. Bij sommige afstandsonderwijs horen ook verplichte bijeenkomsten, waarvoor je naar Växjö of Kalmar moet reizen.
Er zijn verschillende manieren om afstandsstudent te zijn, met als gemene deler dat een groot deel van je studiewerk via internet wordt uitgevoerd. Je communiceert met de docent en je medestudenten via een leerplatform met discussiefora, groepswerk, opgenomen colleges of videovergaderingen met behulp van een webcam.