
Master in
Master in media- en communicatiestudies: cultuur, collaboratieve media en creatieve industrieën Malmö University

Invoering
Het mediaveld verandert voortdurend en in het afgelopen decennium zijn de veranderingen snel gegaan en is er een nieuw medialandschap ontstaan. Digitale media van nu worden gekenmerkt door participatie en samenwerking; media werken volledig samen in termen van zowel productie als consumptie.
De masteropleiding Media- en Communicatiestudies geeft je geavanceerde kennis van digitale media door praktische benaderingen in het veld. Je gaat creatief en exploratief met verschillende soorten media aan de slag en leert deze vanuit een kritisch perspectief te evalueren. De opleiding Media en Communicatie biedt zowel 60 als 120 studiepunten. Aanvragers kunnen kiezen voor het eenjarige of tweejarige programma.
Wat is collaboratieve media?
Het mediaveld is voortdurend in beweging. In het afgelopen decennium zijn de veranderingen snel gegaan en is er een nieuw medialandschap ontstaan, dat niet alleen de consumenten, maar ook de makers en distributeurs van media voor altijd heeft hervormd. Digitale media van nu worden gekenmerkt door participatie en samenwerking; media zijn volledig collaboratief in termen van zowel productie als consumptie - en dit is wat wordt bedoeld met de term 'collaboratieve media'.
De pedagogische benadering
Het programma, dat webgebaseerd en voltijds is, maakt onderwijs wereldwijd beschikbaar voor studenten en biedt een unieke mix van leren op afstand en op de campus. De seminars zijn verplicht en u kunt deelnemen in Malmö of online. Deze aanpak maakt het voor internationale studenten mogelijk om zich in te schrijven voor het programma zonder te hoeven verhuizen, wat leidt tot een diverse en interculturele studentenpopulatie die de mogelijkheden voor studenten vergroot om transnationale netwerken te vormen en te profiteren van internationale docenten.
Het programma wordt gehost op een online platform waarop communicatie tussen studenten en docenten plaatsvindt en waar studentenprojecten worden geüpload. Aangezien het hoofdthema van het programma collaboratieve media is, laat deze pedagogische benadering ruimte voor experimenten, en studenten worden aangemoedigd om collaboratieve media te gebruiken tijdens dit proces.
toelatingen
leerplan
Wat zal ik leren?
De masteropleiding Media- en communicatiewetenschappen - Cultuur, collaboratieve media en culturele industrieën - zal je voorzien van geavanceerde kennis van digitale media. Het programma is gericht op praktische benaderingen van het veld. Je gaat creatief en onderzoekend aan de slag met verschillende soorten media en leert ze kritisch te benaderen.
Tijdens het programma ontwikkel je drie primaire vaardigheden: het vermogen om media en de impact ervan op de samenleving te analyseren en strategisch te benaderen; het vermogen om zowel methodologisch als systematisch met media en communicatie te werken; de kennis die nodig is om mediateksten te produceren, zowel individueel als in samenwerking. In vergelijking met bacheloropleidingen heeft dit geavanceerde programma een duidelijke focus op de ontwikkeling van strategische expertise, een vaardigheid die cruciaal is voor diegenen die van plan zijn een professionele carrière in media en communicatie na te streven. Tijdens de opleiding verdiep je je bovendien in de werking van de creatieve industrie.
Het programma is ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met Media Evolution, een mediacluster met meer dan 350 aangesloten bedrijven in Malmö. Dit vergemakkelijkt een cross-over tussen de academische en professionele wereld en stelt je als student in staat om tijdens je studie vaardigheden op beide gebieden te ontwikkelen. Gedurende de duur van het programma krijg je de kans om een aantal internationale gastdocenten van universiteiten over de hele wereld te ontmoeten, wat de wereldwijde relevantie van het programma verder vergroot.
Het eerste en tweede jaar
Het eerste jaar richt zich op het onderzoeken van sleutelthema's in de communicatiewetenschap. De cursussen geven je ook een dieper inzicht in de creatieve industrieën van vandaag en de mogelijkheden van collaboratieve media. Het jaar wordt afgesloten met het schrijven van een (eenjarige, 15 studiepunten) masterscriptie.
Tijdens het tweede jaar van de opleiding bestaat de mogelijkheid om een stagecursus te volgen. Je verdiept ook je kennis in activistische, strategische en ondernemende benaderingen van media, en je verwerft vaardigheden in prototyping en visualisatie. Het programma wordt afgesloten met het schrijven van een tweede masterproef (15 studiepunten).
Organisatie
Het programma heeft tot doel de wetenschappelijke kennis en vaardigheden van de studenten op het gebied van media- en communicatiewetenschappen te vergroten. Het programma is ingebed in het onderzoeksprofiel van nieuwe media, publieke sferen en uitingsvormen.
Het programma is ontworpen om studenten de vereiste vaardigheden te bieden om werk in media en communicatie uit te voeren - bij bedrijven, overheidsinstanties en organisaties die specifiek media en communicatie als hun werkterrein hebben, en bij bedrijven, overheidsinstanties en organisaties die afhankelijk zijn van media en communicatie om haar activiteiten uit te voeren. Het programma geeft ook in aanmerking voor verdere studies in het veld.
Het programma omvat 120 studiepunten. Het is webgebaseerd en wordt in het Engels gegeven. Na afronding van de opleiding heeft de student minimaal 60 studiepunten behaald in het hoofdgebied media- en communicatiewetenschappen.
Carrièremogelijkheden
Na je afstuderen beschik je over de kwalificaties die nodig zijn om in media en communicatie te werken. De vaardigheden en kennis die je tijdens je studie ontwikkelt, zijn waardevol voor de snelgroeiende creatieve industrieën. Bedrijven, overheid en organisaties zijn andere mogelijke werkgevers omdat ze in hun bedrijf steeds afhankelijker worden van communicatie en media. Dit programma is voor degenen onder u die een actieve rol willen spelen in de ontwikkeling van het mediaveld. Het biedt ook een basis voor verdere postdoctorale studies.