
Bachelor's in
Graad in toerisme UNED

Invoering
In 1972 was Zivadin Jovicic, een geograaf geboren in de voormalige republiek Joegoslavië, de wetenschapper die hogere toeristische studies populair maakte. Jovicic was van mening dat geen van de bestaande wetenschappen de studie van het toerisme in al zijn dimensies kon uitvoeren: noch de economie, noch de geografie en de geschiedenis, noch de sociologie, noch het recht, noch de filologie waren op zichzelf zelfvoorzienend, omdat ze hun bijdragen leveren. eenzijdig. Dit gedachtegoed maakte de oprichting van een onafhankelijke wetenschap mogelijk: toerismestudies. Toerisme heeft sterke economische, sociologische en politieke gevolgen in de landen die eraan zijn blootgesteld. Spanje ontvangt momenteel meer dan 82 miljoen buitenlandse toeristen per jaar, vooral Europeanen. Het is het vierde land ter wereld dat buitenlandse toeristen ontvangt, alleen overtroffen door Frankrijk, de Verenigde Staten en China. Spanje is ook het derde land ter wereld wat betreft inkomsten uit toerisme, alleen overtroffen door de Verenigde Staten en China. De bijdrage van toerisme aan het Spaanse BBP (bruto binnenlands product) is 12%, en toerisme is verantwoordelijk voor 13% van alle Spaanse banen en staat op de tweede plaats in beide bijdragen. Het is ook de belangrijkste exportsector in Spanje, goed voor 15% van de totale Spaanse export (zie het gedeelte over de belangrijkste gegevens over de toeristische sector).
In een context als de genoemde, lijkt de implementatie van hogere toeristische studieplannen aan Spaanse universiteiten passend. Sinds het academisch jaar 2010-2011 geeft UNED hogere studies in toerisme in de Europese ruimte voor hoger onderwijs, als een uitbreiding van de eerdere intermediate of diploma studies.
Het fundamentele doel van de graad in toerisme is om professionals op te leiden met een gespecialiseerd profiel in toerisme dat rekening houdt met de behoeften van bedrijfsbeheer en het toeristisch gebruik van natuurlijke en culturele hulpbronnen, met een wereldwijde kennis van alle gebieden die verband houden met toerisme, en met het vermogen om de ontwikkeling van projecten te leiden en zich efficiënt aan te passen aan een snel veranderende omgeving. Concreet moet de afgestudeerde uiteindelijk weten hoe hij kansen moet identificeren en anticiperen, weten hoe hij middelen moet toewijzen, informatie moet organiseren, beslissingen moet nemen, de voorgestelde doelstellingen moet bereiken en de resultaten moet analyseren. Afgestudeerden kunnen zich aansluiten bij bedrijven en andere organisaties in de toeristische sector, met de functies van zakelijk en institutioneel beheer van bedrijven in de sector, beheer van toeristische bestemmingen, hotelbeheer, commercieel beheer van toeristische tussenpersonen, het adres van een reisbureau of een ander openbaar of particuliere, nationale of internationale entiteiten die verband houden met toerisme.